Programplaner og emneplaner - Student
VOLD6000 Violence in Close Relations Course description
- Course name in Norwegian
- Vold i nære relasjoner - rettsvern for voldsutsatte
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social WorkViolence in Close Relations
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
En sentral utfordring når det gjelder vold i nære relasjoner er å kunne oppdage og vite om at det skjer vold i en nær relasjon. En annen sentral utfordring er å kunne bistå den eller de voldsutsatte idet volden er oppdaget. Den voldsutsatte trenger støtte til å finne fram til hjelp. Denne hjelpen omfatter, blant annet, juridisk hjelp og bistand som er tilgjengelig. I tillegg til individuell rettsvern mot vold har lovverket også en side mot holdningsskapende arbeid mot vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner er i utgangspunktet et kjønnsnøytralt uttrykk. Det rammer barn, kvinner og menn. Det er imidlertid også en kjensgjerning at vold i nære relasjoner har flest kvinner og barn som voldsutsatte. Det er derfor også et grunnleggende behov å belyse dette temaet i et barne- og kjønnsperspektiv. Emnet kategoriserer voldsbegrepet etter hvilken relasjon det er mellom utøver og offer. En annen form for inndeling av voldstypene er hva slags handling det er snakk om: fysisk, seksuell eller psykologisk vold. I den grad det er nødvendig, og også mulig, vil emnet enkeltvis skille mellom disse ulike voldstyper. Videre kommer emnet til å ta opp temaet æresrelatert vold blant minoritetsfamilier, og se på forskjeller mellom vold i nære relasjoner og æresrelatert vold. Emnet legger vekt på rettslige perspektiver og systemtilnærming om vold i nære relasjoner. I tillegg vektlegger emnet kjønns-, barne- og minoritetsperspektiv som gjør seg gjeldene.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell
- kan anvende kunnskap om aktuelle sykdommer og behandlingsformer for å observere og pleie eldre og syke i ulike livsfaser
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid
- har god kunnskap om habilitering og rehabilitering
- har god kunnskap om basale smitteregimer
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre grunnleggende stell og pleie
- kan delta i miljøterapeutiske tiltak for å øke pasient/brukers egenmestring og trivsel
- har praktisk erfaring i habilitering og rehabilitering av mennesker med ulike sykdommer/diagnoser
- kan utføre sykepleieprosedyrer i henhold til gitt prosedyreliste
- kan anvende hygieniske prinsipper i ulike situasjoner
- kan administrere forordnede legemidler
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan anvende ergonomiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter
- har helhetlig forståelse for personer med ulike pleie- og omsorgsbehov
- kan planlegge og administrere eget arbeid
- kan reflektere og vurdere egne praktiske handlinger
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
- kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
Learning outcomes
Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.
Content
- Vold i nære relasjoner - mangfoldig begrep.
- Forholdet mellom ulike nasjonale lover: Straffeloven, barnevernloven, barneloven, krisesenterloven, rettshjelploven, voldsoffererstatningslov m.fl.
- Kjønnsperspektiv, barneperspektiv og minoritetsperspektiv på vold i nære relasjoner
- Den europeiske menneskerettskonvensjonen av 1950, FNs kvinnediskrimineringskonvensjon av 1979, FNs barnekonvensjon av 1989, FNs konvensjon om samtykke til ekteskap av 1962, FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter av 1966, Europarådets konvensjon om forebyggelse og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner av 2011.
- Statens forpliktelse til å beskytte borgeren mot vold - rettslige krav, rekkevidden av statens forpliktelse.
- Fornærmedes stilling i straffeprosessen.
- Samarbeid mellom barnevern og politi/tverretatlig og tverrfaglig samarbeid.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Deltakelse på undervisning/seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Course requirements
Mappeeksamen, individuell.
Mappekrav:
- Del 101 Vurdering av praksis.
- Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ved ny og utsatt eksamen:
- Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
- Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Assessment
Alle
Permitted exam materials and equipment
Bestått-Ikke bestått
Grading scale
Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.
Del 102 En sensor.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Admission requirements
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og i frivillige organisasjoner. Emnet er spesielt egnet for personer som arbeider med kvinner, barn, unge og menn i barnevern og sosialtjenesten, krisesenter, voldtektsmottak og asylmottak. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad fra høgskole/universitet, fra studier innen sosial-, velferds- og helsefag, samfunnsfag, juss, pedagogikk eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.