EPN-V2

VMNT6000 Medisinsk nødmeldetjeneste og den akuttmedisinske kjeden Emneplan

Engelsk emnenavn
The role of Emergency Medical Dispatch in the Emergency medicalServices
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omfatter fordypning knyttet til medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden. Det legges vekt på kunnskap om tidskritiske tilstander, sårbare grupper og prehospitale ressurser, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • drøfte rollen til de ulike aktørene i den akuttmedisinske kjeden (inkludert pasient og innringer)
    • drøfte samvirke mellom medisinsk nødmeldetjeneste (MNT) og med de ulike nødetatene (politi og brann)
    • beskrive den medisinske nødmeldetjenestens (MNTs) rolle ved større hendelser
    • kritisk vurdere den medisinske nødmeldetjenestens (MNT) bidrag til prehospital håndtering av tidskritiske tilstander
    • drøfte hvilke hensyn medisinsk nødmeldetjeneste (MNT) må ta ved håndtering av sårbare pasientgrupper (barn, eldre, gravide, pasienter med psykiske lidelser og rusproblematikk)
    • gjøre rede for lover, forskrifter og rundskriv som regulerer den medisinske nødmeldetjenesten og prehospitalt arbeid

    Ferdigheter;

    Studenten kan

    • tematisere og analysere medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden
    • analysere systemfaglige problemstillinger knyttet til sårbare pasientgrupper

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere kritisk om hvordan medisinsk nødmeldetjeneste (MNT) påvirker prehospitale pasientforløp
    • bidra til pasientsikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av akuttmedisinske tjenester og sektorer i hele pasientforløpet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, webseminarer, digitalt gruppearbeid og selvstudier.

    Observasjonspraksis

    Deler av undervisningen er organisert som 2 dagers observasjonspraksis. Studenter med erfaring fra Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) skal ha praksis ved Legevaktsentral (LVS), og studenter med erfaring fra Legevaktsentral (LVS) skal ha praksis ved Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK).

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • 80 % tilstedeværelse på oppstartsseminar og webseminar.
    • 90 % tilstedeværelse på observasjonspraksis
    • individuelt refleksjonsnotat basert på observasjonspraksis
    • 2 fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord (+/-10 %). Fagnotatene presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert karakterskala A-F.

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.