Programplaner og emneplaner - Student
VLNA6000 Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen – sentrale temaer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management in the Norwegian work life – central aspects
- Studieprogram
-
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen – sentrale temaer
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi et alternativ til tradisjonell utdanning i ledelse og organisasjonsfag. Det legges vekt på kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens historie, oppbygging og virkemåte, hva som skiller norsk arbeidsliv fra arbeidslivet i andre land og hvilke føringer dette legger på organisasjonsutforming og ledelsespraksis på norske arbeidsplasser. Studentene lærer å analysere egen arbeidsplass med organisasjons og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift og utvikling av virksomheten.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens historiske utvikling, oppbygging og virkemåte
- kunnskap om arbeidslivets lov og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse
- kunnskap om organisasjon og ledelse med vektlegging av norsk kontekst
- kunnskap om makt, opposisjon og konflikt i arbeidslivet
- kunnskap om medvirkning i utviklingsprosesser på arbeidsplassen
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten
- identifisere og analysere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
- føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
- bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings-og gjennomføringsprosesser
- praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
- identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
- bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte
- utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses og samarbeidsmodeller
- bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 6 sider +/-10 %. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes to sensorer til sensurering av alle besvarelsene.