Programplaner og emneplaner - Student
VLEDS6000 Role of the leader and foundation for managing Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse og styringsgrunnlag
- Study programme
-
Role of the leader and foundation for managing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg sentrale funksjoner og aspekter knyttet til en lederrolle i offentlige organisasjoner. I tillegg til at lederrollens ansvars- og funksjonsområder skal tydeliggjøres, innebærer det særlig en oppmerksomhet mot innsikt i styringsdelen av funksjonen knyttet til målstyring og økonomi. Både målstyring, budsjettplanlegging, regnskap og styringsunderlag i form av statistikk vil være sentralt. Tematisk vil også emnet inkludere en oppmerksomhet mot utøvelse av lederrollen som skal bidra til en økt innsikt i hvordan lede andre og seg selv.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- grunnleggende teoretisk innsikt i og praktisk forståelse av rammeverket og de grunnleggende prinsippene for kommunal økonomi, regnskapsføring, budsjettering og planlegging
- oversikt over og innsikt i de mest sentrale teorier, metoder og modeller innenfor kommunal økonomi
Ferdigheter
Studenten skal
- ha grunnleggende evne til å reflektere over eget ansvarsområde, fundert på en forståelse basert på det handlingsrom som eksisterer
- være i stand til å utforme målsettinger og styring etter disse i virksomheten, inkludert budsjetter og oppfølgning av gitte styringsrammer
- være i stand til å identifisere og anvende relevant statistikk som styringsunderlag
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne reflektere over egen ansvarsutøvelse i lederrollen
- evne til å utforme målformuleringer og styring av virksomheter i tilknytting til budsjetter
- beherske prinsippene for økonomisk styring
- kunne foreta kostnadsfordeling og utvikling av målerapporter
Teaching and learning methods
Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må to arbeidskrav være godkjent:
- En individuell refleksjonsoppgave knyttet til utøvelse og utvikling av egen lederfunksjon, med nærmere spesifikasjoner oppgitt ved oppstart. Omfang på oppgaven skal være omkring 1500 ord.
- Ett sett med oppgaveløsning. Det vil være et nærmere spesifisert antall/andel av oppgaveløsning som blir tilgjengeliggjort på læringsplattformen. Studenten skal da løse oppgavene.
Det blir gitt tilbakemelding på oppgavene. Dersom arbeidskravene ikke godkjennes, har studenten rett til å levere på nytt én gang. Arbeidskravene skal være gjennomført og godkjent innen fastsatt tid for at studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell 48-timers hjemmeeksamen. Omfanget skal være på 3000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Admission requirements
Målgruppe
Bibliotekledere i Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.