Programplaner og emneplaner - Student
VLEDS6000 Ledelse og styringsgrunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Role of the leader and foundation for managing
- Studieprogram
-
Lederrollen og styringsgrunnlag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg sentrale funksjoner og aspekter knyttet til en lederrolle i offentlige organisasjoner. I tillegg til at lederrollens ansvars- og funksjonsområder skal tydeliggjøres, innebærer det særlig en oppmerksomhet mot innsikt i styringsdelen av funksjonen knyttet til målstyring og økonomi. Både målstyring, budsjettplanlegging, regnskap og styringsunderlag i form av statistikk vil være sentralt. Tematisk vil også emnet inkludere en oppmerksomhet mot utøvelse av lederrollen som skal bidra til en økt innsikt i hvordan lede andre og seg selv.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- grunnleggende teoretisk innsikt i og praktisk forståelse av rammeverket og de grunnleggende prinsippene for kommunal økonomi, regnskapsføring, budsjettering og planlegging
- oversikt over og innsikt i de mest sentrale teorier, metoder og modeller innenfor kommunal økonomi
Ferdigheter
Studenten skal
- ha grunnleggende evne til å reflektere over eget ansvarsområde, fundert på en forståelse basert på det handlingsrom som eksisterer
- være i stand til å utforme målsettinger og styring etter disse i virksomheten, inkludert budsjetter og oppfølgning av gitte styringsrammer
- være i stand til å identifisere og anvende relevant statistikk som styringsunderlag
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne reflektere over egen ansvarsutøvelse i lederrollen
- evne til å utforme målformuleringer og styring av virksomheter i tilknytting til budsjetter
- beherske prinsippene for økonomisk styring
- kunne foreta kostnadsfordeling og utvikling av målerapporter
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må to arbeidskrav være godkjent:
- En individuell refleksjonsoppgave knyttet til utøvelse og utvikling av egen lederfunksjon, med nærmere spesifikasjoner oppgitt ved oppstart. Omfang på oppgaven skal være omkring 1500 ord.
- Ett sett med oppgaveløsning. Det vil være et nærmere spesifisert antall/andel av oppgaveløsning som blir tilgjengeliggjort på læringsplattformen. Studenten skal da løse oppgavene.
Det blir gitt tilbakemelding på oppgavene. Dersom arbeidskravene ikke godkjennes, har studenten rett til å levere på nytt én gang. Arbeidskravene skal være gjennomført og godkjent innen fastsatt tid for at studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell 48-timers hjemmeeksamen. Omfanget skal være på 3000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.