EPN-V2

VLEDS6000 Ledelse og styringsgrunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
Role of the leader and foundation for managing
Studieprogram
Lederrollen og styringsgrunnlag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om biblioteket som samfunnsinstitusjon og bibliotekarprofesjonens rolle
  • har kunnskap om hvordan statlig og kommunal styring påvirker utviklingen av offentlige bibliotektjenester
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan man kan bruke styringsdata og evalueringer til å endre organisasjonen og utvikle tjenestetilbudet
  • kjenner de spesielle utfordringene som ligger i å lede bibliotek

Ferdigheter

Studenten

  • kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets og bibliotekarprofesjonens rolle
  • kan reflektere over organiseringen av i bibliotek og andre informasjons- og kulturformidlende institusjoner
  • kan med utgangspunkt i egen praksis reflektere over tjenestetilbudet i bibliotek og andre informasjons- og kulturformidlende institusjoner
  • kan legge til rette for utvikling av nye tjenester og profilere bibliotekets tilbud
  • kan evaluere, dokumentere og formidle resultater fra prosjekter knyttet til egen yrkespraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i egen yrkespraksis
  • kan reflektere kritisk over egen lederpraksis
  • kan evaluere og dokumentere resultater av prosjekter knyttet til egen yrkespraksis

Forkunnskapskrav

Arbeidsformene er forelesninger, web-seminar, gruppearbeid, veiledning og selvstudium.

Læringsutbytte

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 3 dager (72 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 10.000 - 12.000 tegn inkludert mellomrom.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Vurderingsformen er lik som til ordinær eksamen, og det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Vurdering og eksamen

Målgruppe

Bibliotekledere i Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelser.

Opptakskrav

Målgruppe

Bibliotekledere i Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.