Programplaner og emneplaner - Student
VLEDS6000 Ledelse og styringsgrunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Role of the leader and foundation for managing
- Studieprogram
-
Lederrollen og styringsgrunnlag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om biblioteket som samfunnsinstitusjon og bibliotekarprofesjonens rolle
- har kunnskap om hvordan statlig og kommunal styring påvirker utviklingen av offentlige bibliotektjenester
- har grunnleggende kunnskap om hvordan man kan bruke styringsdata og evalueringer til å endre organisasjonen og utvikle tjenestetilbudet
- kjenner de spesielle utfordringene som ligger i å lede bibliotek
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets og bibliotekarprofesjonens rolle
- kan reflektere over organiseringen av i bibliotek og andre informasjons- og kulturformidlende institusjoner
- kan med utgangspunkt i egen praksis reflektere over tjenestetilbudet i bibliotek og andre informasjons- og kulturformidlende institusjoner
- kan legge til rette for utvikling av nye tjenester og profilere bibliotekets tilbud
- kan evaluere, dokumentere og formidle resultater fra prosjekter knyttet til egen yrkespraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i egen yrkespraksis
- kan reflektere kritisk over egen lederpraksis
- kan evaluere og dokumentere resultater av prosjekter knyttet til egen yrkespraksis
Forkunnskapskrav
Arbeidsformene er forelesninger, web-seminar, gruppearbeid, veiledning og selvstudium.
Læringsutbytte
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 3 dager (72 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 10.000 - 12.000 tegn inkludert mellomrom.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Vurderingsformen er lik som til ordinær eksamen, og det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Vurdering og eksamen
Målgruppe
Bibliotekledere i Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelser.
Opptakskrav
Målgruppe
Bibliotekledere i Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.