Programplaner og emneplaner - Student
VKLED6000 Kommunale virksomhetsledere i samspillet mellom politikk og administrasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Local government leaders – between politics and administration
- Studieprogram
-
Kommunale virksomhetsledere i samspillet mellom politikk og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om hvordan dramaarbeid kan anvendes i skolens arbeid med tverrfaglige temaer
- har innsikt hvordan dramarbeid kan skape aktive medborgere i et demokratisk interkulturelt samfunn
- har kunnskap i drama som en bærekraftig læringsform gjennom elevaktiv læring og tilpasset undervisning
- har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon, innovative og kollektivt skapende prosesser for barn og unge
- har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, folkehelse og livsmestring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teaterformer og dramapedagogiske undervisningsformer som aktiv medvirkning og skape reelle demokratiske estetiske prosesser med barn og unge
- kan tilrettelegge for improvisasjon og utforskning på de unges premisser
- kan lede demokratiske prosesser med bruk av dramaarbeid
- kan anvende drama/teater i arbeid med identitetsutvikling og konfliktforebygging og - håndtering
- kan fasilitere rolletaking og legge til rette for perseptivskifter og meningsbryting.
- kan utforske tematikk unge er opptatt av ved bruk av kropp, stemme, rom, relasjon, koreografi, kreativitet og samspill
- kan orientere seg i relevant faglitteratur og anvende relevant digital teknologi
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve rollen sin som lærer, veileder og instruktør i dramafaglig arbeid.
- kan planlegge for undervisning i drama/teater og reflektere didaktisk og etisk over eget arbeid.
- kan selvstendig utvikle dramaforløp og tilrettelegge for estetisk kommunikasjon i skolen.
- har utviklet innsikt om mellommenneskelige forhold og dramarbeidets betydning for undervisning i mangfoldige og flerkulturelle kontekster.
Forkunnskapskrav
Det benyttes ulike utforskende kollektive arbeidsformer i studiet. Teoretisk stoff formidles gjennom forelesninger, seminarer og praktisk arbeid på gulvet. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske workshops. Dramapedagogiske undervisningsformer vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Praktisk arbeid og visninger foregår i prosjektarbeidsform, med veiledning og instruksjon.
Studiet er i stor grad basert på at læringen er estetisk og kollektiv. En slik læreprosess krever forpliktende samvær og aktivt samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og medvirker i undervisning og gruppearbeid. Studiedager ofte brukes til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne. I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over ti dager i skole/alternativ formidlingsarena og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter.
Læringsutbytte
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Utvikling av ett anvendt teaterprosjekt rettet mot en spesifikk målgruppe, som utprøves på medstudenter. Prosjektet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
- Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.
Arbeids- og undervisningsformer
1. Individuell podcast som fordypningsoppgave
Podcasten skal ha fokus på en selvvalgt fagdidaktisk problemstilling, som eksemplifiseres i et selvstendig dramapedagogisk undervisningsøkt/teaterprosjekt. Podcasten skal vare i maks 30 minutter. Fordypningsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
2. Muntlig-praktisk gruppeeksamen
Studentene skal i gruppe utvikle og spille et anvendt teaterprosjekt rettet mot en valgt målgruppe. Tre dager etter gruppeeksamen leveres skriftlig prosjektbeskrivelse med didaktiske refleksjoner rundt planlegging og gjennomføring. (Omfang 2000-2500 ord).
Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Gruppeeksamen og prosjektbeskrivelse vurderes samlet og teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer ved begge eksamenene. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Emnet bygger på emnet MLEST3110 - Innføring i dramaarbeid og sceneproduksjon.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Opptakskrav
Målgruppe
Bibliotekledere i Troms og Finnmark fylkeskommune.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.