EPN-V2

VKLED6000 Kommunale virksomhetsledere i samspillet mellom politikk og administrasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Local government leaders – between politics and administration
Studieprogram
Kommunale virksomhetsledere i samspillet mellom politikk og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler virksomhetslederes rolle i kommunen, med særlig fokus på deres faglige handlingsrom i samspillet med administrativ og politisk ledelse. I emnet legges det vekt på at virksomhetsledere skal forstå sin og virksomhetens rolle i det politiske administrative systemet. For å kunne reflektere over muligheter og utfordringer knyttet til virksomhetsledernes rolle som fagleder, er det viktig å forstå administrasjonens og de tjenesteytende virksomhetenes plass i den lokaldemokratiske styringskjeden. Emnet vil derfor ta utgangspunkt i hvordan (lokal)demokratiet kan forstås som en styringskjede der forholdet mellom politikk og administrasjon er ett av leddene i denne kjeden. Tematisk vil emnet også legge stor vekt på hvordan variasjoner i organiseringen av politikk og administrasjon i kommunene kan påvirke virksomhetsledernes handlingsrom, og slik også prioritering og synlighet av virksomhetens oppgaver. I tillegg vil virksomhetens plass i spenningsfeltet mellom statlig styring og kommunal autonomi bli berørt.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sentrale verdier i offentlig sektor
  • kunnskap om den demokratiske styringskjeden på lokalt nivå
  • kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag - idealer og realiteter
  • kunnskap om politisk og administrativ organisering i kommunene: modeller, utviklingstrekk
  • innsikt i forholdet mellom forvaltningsnivåene - statlig styring og virkemidler vis a vis kommunene

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av lokale politiske og administrative organer og hvordan disse virker
  • gjøre faglige vurderinger av hvordan ulike organisasjons- og styringsformer i kommunene påvirker virksomhetens rolle
  • kunne reflektere over egen rolleutøvelse i spenningsfeltet mellom politikk og administrasjon

Generell kompetanse

Studenten kan

  • finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
  • arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
  • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid som omhandler organisering og styring i kommunene
  • reflektere over etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Casebeskrivelse. Caseoppgaven gis tidlig i semesteret. Omfang ca. 1,5 sider (ca. 3500 tegn)
  • Arbeidskrav 2: Presentasjon av caset i webinar for diskusjon. Omfang ca. 15 minutter.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere/presentere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager (72 timer). Casebeskrivelsen fra arbeidskravet kan brukes som grunnlag i eksamensbesvarelsen.

Besvarelsen skal ha et omfang på 5-6 sider (11500 - 14000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Opptakskrav

Målgruppe

Bibliotekledere i Troms og Finnmark fylkeskommune.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.