EPN-V2

VKAT7100 Teoretisk/vitenskapelig grunnlag for kognitiv atferdsterapi med barn og unge Emneplan

Engelsk emnenavn
Theoretical/scientific basis for cognitive behavioral therapy (CBT) with children and adolescents
Studieprogram
Videreutdanning i kognitiv atferdsterapi med barn og ungdom
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Emne vil gi kjennskap til teori og metode i kognitiv adferdsterapi og forskningsgrunnlaget for metoden. Emnet vil gi generell utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne anvende kognitiv atferdsterapi med barn og unge. Sentralt er samarbeid med og medvirkning fra bruker og omsorgsperson, tverrfaglig samarbeid og forutsetninger for egen læring og utvikling som kognitiv atferdsterapeut.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan

  • redegjøre for grunnleggende teori og metode innenfor kognitiv atferdsterapi med barn og unge
  • redegjøre for utviklingen av forklaringsmodeller som ligger til grunn for arbeidsmetoder i kognitiv atferdsterapi med barn og unge
  • redegjøre for grunnleggende klinisk forskning knyttet til kognitiv atferdsterapi med barn og unge
  • redegjøre for egen motivasjon og egne forutsetninger og begrensninger som kognitiv atferdsterapeut
  • redegjøre for og reflektere over ulike kunnskapssyn som ligger til grunn for forskning og profesjonelt arbeid med mennesker

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende omsorgspersoners og samarbeidende fagfolks ressurser i systematisk endringsarbeid med barn og ungdom og deres familier

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan evaluere egne kliniske ferdigheter og egne kliniske læremål

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av samlinger hver måned à 2 dager, og vil inneholde forelesninger, arbeidsseminarer og kasusfremlegg/videopresentasjoner. I tillegg vil studentene måtte sette av tid til gruppeveiledning og egenstudier mellom samlingene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

- Refleksjonsnotat. Omfang ca 4 sider (+/- 10%)

- Deltakelse i gruppesamarbeid, rollespill ol samt ved videopresentasjon av eget arbeid

- Skriftlig og muntlig fremlegging av eget arbeid i grupper og i plenum.

- Det er krav om minimum 80% tilstedeværelse på samlinger og 100% veiledningsgruppe.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler: Ingen

Sensorordning: Intern og ekstern sensor

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

Pensumliste

Pensum består av ca. 1000 sider.