EPN-V2

VHSA6100 Praksiser i sosialt helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Practices in social health work
Studieprogram
Helserelatert sosialt arbeid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet bygger videre på studentenes læringsutbytte fra emnet Kunnskapsperspektiver i sosialt helsearbeid, og omfatter konkrete praksiser i sosialt arbeid i helsetjenester. Emnet gir fordypning i faglige krav og sentrale fremgangsmåter for kartlegging, utredning, behandling og oppfølgingsarbeid med brukere i helsetjenester. Emnet gir inngående kunnskap om sosialfaglige intervensjoner med helserelaterte utfordringer, herunder krisestøtte, livsmestring, psykososial kartlegging, og sosialfaglig veilednings- og tiltaksarbeid i helsetjenester. Emnet gir inngående kunnskap om sentrale tjenester og ytelser for personer med helserelaterte utfordringer. Og kunnskap om praktisering av lovverk og retningslinjer, samt vurderingskompetanse i etisk krevende problemstillinger i helsetjenester.

Sentrale temaområder:

  • Sosialfaglige tilnærminger til psykososiale og helserelaterte utfordringer
  • Systematisk psykososial kartlegging og vurdering
  • Samhandling og relasjoner ved helserelaterte utfordringer
  • Formidling og profesjonsutvikling i sosialt arbeid i helse

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått emnet VHSA600 Kunnskapsperspektiver i sosialt helsearbeid.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om innhenting av relevant informasjon og kartlegging av brukeres medisinske, psykologiske og sosiale situasjon og behov
  • har inngående kunnskap om tverrfaglig samarbeid innenfor helsetjenestene og på tvers av tjenester og tjenestenivåer, herunder dynamikker og arbeidsdeling innen helsetjenestene
  • har kunnskap om pårørendearbeid, familieperspektivet og biopsykososiale behov, herunder mindreårige pasienter og søsken/barn som pårørende

Ferdigheter

Studenten

  • kan ved hjelp av sentrale teoretiske perspektiver kartlegge og vurdere brukerens psykososiale situasjon og behov, inkludert beskyttelses- og sårbarhetsfaktorer
  • kan vurdere og iverksette tiltak som fremmer voksne og mindreårige brukeres/pasienters helse og psykososiale situasjon, herunder helhetlige tiltak med utgangspunkt i den enkeltes ressurser og behov
  • kan vurdere psykososiale behov og iverksette tiltak som ivaretar voksne og barn som pårørende
  • kan anvende formelle og uformelle samarbeidsmuligheter, herunder tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid
  • kan anvende sosialfaglige perspektiver til å strukturere og formulere faglige resonnementer, samt bidra med disse i samhandling med helseprofesjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende egnede tilnærminger til kommunikasjons og relasjonsarbeid i sosialt helsearbeid og samhandle tverrfaglig
  • kan argumentere faglig og etisk, og bidra til profesjonsutvikling i sosialt arbeid i helsetjenester

Arbeids- og undervisningsformer

Utdanningen er samlingsbasert og omfatter 2 tredagers samlinger med fysisk oppmøte. I tillegg gjennomføres det 3 éndagers digitale samlinger.

Undervisningsformene i samlingene vil være en kombinasjon av ulike studentaktive og lærerstyrte undervisningsformer. herunder forelesning, seminar og gruppearbeid. I tillegg skal studenten arbeide med semesteroppgaven gjennom semesteret.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell oppgave hvor studentene skriver en kasusformulering av en tiltenkt bruker/pasient (1-2 sider)
  • Arbeidskrav 2: Studenten forbereder en presentasjon av Arbeidskrav 1 (5 minutter) til et «tverrfaglig vurderingsmøte» med påfølgende diskusjon (10 minutter)

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

En skriftlig individuell semesteroppgave hvor studentene tar utgangspunkt i kasusformuleringen for å kartlegge brukeren/pasientens psykososiale situasjon og behov, samt vurdere og drøfte egnede sosialfaglige tilnærminger og tiltak. Studentene arbeider med semesteroppgaven gjennom hele emnet. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

En student kan ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A – F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.