EPN-V2

VHSA6100 Praksiser i sosialt helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Practices in social health work
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Vurdering i praksis.

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

    Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

  • Forkunnskapskrav

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om dokumentarfilmens fortellerformer og estetikk
    • har kunnskap om hvordan et tema basert på personlig erfaring bearbeides frem til en dokumentarfilm for et større publikum
    • har kunnskap om hvordan et lokalt tema kan løftes opp til et universelt nivå
    • har kunnskap om ulike rammefaktorers betydning for en dokumentarfilms endelige utforming

    Ferdigheter

    Studenten

    • har evne til å kommunisere en reflekterende holdning til filmfortellende kunnskap relatert til dokumentarfilm
    • kan bearbeide og utvikle personlige erfaringer til et kreativt dokumentarfilm konsept med en tydelig fortellermessig identitet
    • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
    • kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder/filmer til oppgaver og prosjektarbeid
    • kan produsere en kortere kreativ dokumentarfilm

    Generelle kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere sitt arbeid med kreativ dokumentarfilm med en tydelig personlig fundert profil
    • har en forståelse av seg selv som formidler av en historie og kilde til historiens tema
    • har bevissthet om hvordan holdninger og kulturbakgrunn påvirker en som historieforteller
    • har forståelse for hvordan teknikk brukes som kunstnerisk og kommunikativt grep i kreativ dokumentarfilm
    • kan reflektere over hva produksjonene deres kommuniserer til publikum, løsrevet fra egne ønsker og intensjoner
    • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen dokumentarfilmområdet
  • Læringsutbytte

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Semesteroppgave. Semesteroppgaven vil utformes av faglærer, og skal besvares av to studenter i fellesskap. Ved ikke godkjent innlevering, gis studenten anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer gir beskjed om innleveringsfrister.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Mappeeksamen bestående av følgende:

    1. En individuell karakterdreven dokumentarfilm på mellom 15-20 minutter.

    2. En Individuell utviklingsoppgave: Oppgaven skal ha et omfang på maks 20 sider og er en individuell utviklingsoppgave av sluttfilmen. Den skal vise hvordan studenten vurderer sin filmfortellende kunnskap, evne til å vurdere hvordan produksjonen kommuniserer, hvilke begrensninger som påvirker sluttresultatet og hvordan den kreative prosessen har forløpt.

    3. Muntlig problematisering, drøfting og vurdering

    Vurderingen foretas på grunnlag av estetiske og etiske kriterier, kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til målgruppe.

    Eksamen kan ikke påklages.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

  • Vurdering og eksamen

    Gradert skala A - F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    ØASØK4100 Microeconomics.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A – F.

  • Sensorordning

    • Grunnleggende spillteori
    • Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
    • Horisontal (smak) og vertikal (kvalitet) produktdifferensiering
    • Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
    • Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
    • Nettverkskonkurranse og to-side markeder
    • Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
    • Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
    • Auksjonsteori