Programplaner og emneplaner - Student
VESK6200 Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Qualification: Supervision and Mentoring for Students and Newly Educated Teachers
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
-
Innledning
Link til Helsepersonelloven og Pasient- og brukerrettighetsloven gjøres tilgjengelig i oppgavesettet. I tillegg kan godkjent ordbok tas med.
-
Forkunnskapskrav
Gradert skala A-F.
-
Læringsutbytte
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
-
Innhold
Emne 2a drøfter følgende tema, som er gjennomgående gjennom studiet.
Tema 1: Profesjonskunnskap og pedagogisk veiledning
- Profesjonskunnskap, lærerrolle og veilederrolle
- Kunnskap om tradisjoner og teorier i pedagogisk veiledning
- Didaktisk analyse som grunnlag for pedagogisk arbeid
- Profesjonsetiske perspektiver og dilemmaer i veiledning av studenter og nyutdannede
- Lovverk, forskrifter og styringsdokumenter for lærerutdanning, grunnopplæring og veiledning i skolen.
Tema 2: Praksislærerrollen og veilederrollen
- Veilederens valg av strategi og forløp
- Observasjon som grunnlag for veiledning
- Underveisvurdering og sluttvurdering, skikkethetsvurdering i lærerutdanningen
- Skolen som læringsarena - veiledningens rolle i kvalifisering og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
Tema 3: Studenten og den nyutdannede
- Studenters og nyutdannedes individuelle og kollektive læringsprosesser
- Danningsaspektet i veiledning
- Veiledning individuelt og i grupper
- Redskaper til refleksjon
- Vanskelige samtaler med studenter og nyutdannede
-
Arbeids- og undervisningsformer
Kari Dahl
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass og i basisgruppa som skal dokumenteres etter gitte kriterier. Dokumentasjonen danner utgangspunkt for arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Nærmere informasjon om arbeidskravene utleveres i løpet av studiet.
Individuelle arbeidskrav
- Studenten skal lage en didaktisk plan for et veiledningsforløp for studenter eller nyutdannede. Planen dokumenteres i en fagtekst med omfang 1500 ord +/- 10%, og presenteres muntlig på samling etter gitte kriterier.
- Arbeidsoppgave som bygger på erfaringer fra veiledning. Valgfri dokumentasjonsform (skriftlig notat 3-5 sider, podkast 10-15 minutter, film 5-10 minutter, eller digital historiefortelling e.l.) som utføres etter nærmere kriterier. Oppgaven presenteres muntlig for en gruppe medstudenter.
- Gjennomføre enten én observasjon av veiledning av studenter/nyutdannede individuelt eller i gruppe (30-45 minutter) eller ett intervju med studenter/nyutdannede om veiledningserfaringer (om lag 30 minutter). Dette danner så utgangspunkt for innledning til en faglig diskusjon i basisgruppa og med kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et skriftlig notat med faglige refleksjoner over diskusjonene. Omfang 1500 ord +/- 10 %
Gruppearbeidskrav
- Basisgruppa holder et framlegg for medstudenter over et selvvalgt tema knyttet til studiets innhold. Varighet 20-30 minutter. Basisgruppa leverer et fellesnotat som grunnlag for fremlegget, omfang om lag 350 ord. Temaet belyses med pensumlitteratur.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. I tillegg er det to obligatoriske møter (fysisk eller digitalt) mellom hver samling i basisgruppene.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.
-
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen består av to komponenter. Komponent 1 er en forberedt del på om lag 10 minutter. Komponent 2 er en fagsamtale om sentrale temaer i emnet på om lag 20 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Se programplanen.