EPN-V2

VERPRA30 Praksis i faglig fordypning Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Studies Related to Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Gradert skala A-F. Det gis felles karakter for alle studentene i gruppen.

Læringsutbytte

Hver masteroppgave vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern. Studentenes veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.

En sensorkommisjon består normalt av minimum en sensor som er spesialsykepleier innen fagområdet og en som har førstekompetanse.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter ekstern praksis, forelesninger, seminarer, gruppearbeid, selvstudium og ferdighetsøvelser knyttet bl. a til veilederferdigheter og møte- og gruppeledelse. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet.

I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres» inngår digitale læringsressurser, herunder digitale ressursforelesninger med forelesere på tvers av utdanninger, aktuelle case og eksempler. Videre inngår casearbeid, observasjoner og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og til selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • deltakelse i gruppearbeid med ferdighetsøvelser forut for praksis, grupper på 6 studenter
  • deltakelse i gruppepresentasjon av individuell video forut for praksis, grupper på 6 studenter
  • prosjektbeskrivelse på inntil 1000 ord for bacheloroppgaven*
  • deltakelse i undervisning knyttet til valgt fordypningstema - 80 prosent tilstedeværelse
  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse
  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning
  • innleverte utfylte og signerte praksisdokumenter etter gitte kriterier
  • arbeidskrav beskrevet i INTER1300 se nettsiden til INTERACT: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

*Hvis prosjektet studenten deltar på endres etter at opprinnelig prosjektbeskrivelse er godkjent, må studenten levere ny prosjektbeskrivelse til godkjenning innen gitte frister.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier:

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.

Ny og utsatt vurdering:

«Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisemnet på nytt, med unntak av INTER1300, så fremt den er godkjent

Følgende gjelder alle praksisemner i studiet

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:

  • Obligatorisk tilstedeværelse
  • Læringsutbytter
  • Skikkethet

Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

Faglærer etter innstilling fra praksisveileder.

Emneoverlapp

-