EPN-V2

VERPRA10 Praksis i helsefremming, omsorg og helsehjelp Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Studies in Health Promotion and Health Care
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoretiske emner og anvende kunnskapen i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere rekvirerte legemidler i samarbeid med praksisveileder, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov. Studentene skal sette seg inn i rammene for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og flerfaglig samarbeid.

Emne VERPRA10 omfatter totalt 2 uker med seminarer på campus, samt 9 uker brukerrettet praksisstudier i reelle yrkessituasjoner. Seminarene forekommer før, under og etter praksis. Fokuset i seminarene er tilpasset hvor i praksisforløpet studenten er. Sentrale elementer i seminarene er studentrollen, veiledning, syntetisering av kunnskaper fra ulike emner forut i studiet, faglige utfordringer studentene møter i praksis, kunnskapsbasert praksis og skriftlig oppgave.

Seminarene er medregnet i antall studiepoeng for emnet. Seminarene vil til sammen utgjøre ca. 10 dager.

Forkunnskapskrav

Godkjente arbeidskrav fra førsteårsemnet VERB1500, samt bestått VERB1100, VERB1200, VERB1300 og VERB1400 fra 1. studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
  • kan beskrive saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for virksomhetens rapporterings- og journalsystem
  • kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for symptomer på sykdom
  • kan gjøre rede for behandling av de vanligste sykdommene og rehabiliterende tiltak
  • kan gjøre rede for sykdommens betydning for god helse
  • kan gjøre rede for hvordan atferd kan påvirkes av miljøbetingelser
  • kan reflektere over omsorg ved livets slutt

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell, samt andre relevante verktøy og metoder i planlegging og utøvelse av helsehjelp ved sykdom og helsesvikt
  • kan administrere forordnede legemidler under tilsyn av autorisert helsepersonell
  • kan bruke Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka ved håndtering av legemidler, med spesiell fokus på virkning, bivirkning og interaksjoner
  • kan på selvstendig måte utføre praktiske prosedyrer innenfor eget kompetansefelt i henhold til VAR- Healthcare
  • kan gjennomføre basale smittevernrutiner i tjenesteutøvelsen
  • kan dokumentere helsehjelp i henhold gjeldende retningslinjer og lovverk
  • kan bruke helse- og velferdsteknologiske løsninger på tjenestestedet
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter som aktiv lytting, stille spørsmål og gi konstruktive tilbakemeldinger
  • kan anvende oppdatert kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i tjenesteutøvelsen
  • kan gjennomføre spesifiserte litteratursøk på norsk og engelsk i relevante databaser
  • kan muntlig formidle vernepleierens rolle som autorisert helsepersonell til tjenestestedet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre grunnleggende pleieprosedyrer og daglig omsorg på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
  • kan utføre faglig forsvarlig legemiddelhåndtering
  • kan identifisere tjenestemottakers ressurser og behov og ivareta disse i et helhetlig omsorgsarbeid
  • kan gjøre rede for lover og forskrifter som regulerer tjenester til tjenestemottaker
  • kan innhente informert samtykke og ivareta taushetsplikten
  • kan vise aktsomhet, respekt og gode samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter i henhold til skikkethetsvurderingen
  • kan anvende hensiktsmessige relasjonelle ferdigheter som bidrar til å fremme flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter ekstern praksis, forelesninger, seminarer, gruppearbeid, gruppe- og individuell veiledning og selvstudium. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse
  • deltakelse på undervisning, ferdighetstrening, gruppe- og individuell veiledning før oppstart og i løpet av praksisperioden, minimum 80 prosent tilstedeværelse
  • innleverte utfylte og signerte praksisdokumenter
  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering:

Del 1) Vurderte praksisstudier:

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.

Del 2) Individuell skriftlig prosjekteksamen knyttet til praksis, inntil 2000 ord

Både del 1 og del 2 må være vurdert til bestått for å få samlet sluttvurdering i emnet.

Ny vurdering/eksamen: Ikke bestått del 1 praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisemnet på nytt. Ved ikke bestått del 2 prosjekteksamen har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon to (2) ganger, siden besvarelsen er tett knyttet opp til praksisgjennomføringen.

Det kan fremsettes klage over karakterfastsetting på del 2 prosjekteksamen.

Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:

  • Obligatorisk tilstedeværelse
  • Læringsutbytter
  • Skikkethet

Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

Del 1) Faglærer etter innstilling fra praksisveileder.

Del 2) Skriftlig prosjekteksamen: Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.