EPN-V2

VERNL1400 Innføring i psykologiske og pedagogiske emner Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Psychology and Pedagogy
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales å ha bestått VERN1310/VERND1310/VERNL1310 før oppstart av dette emnet.

Forkunnskapskrav

Gradert skala A-F

Læringsutbytte

En sensor

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Vurdering og eksamen

Intern og ekstern sensor.

Vurderingsuttrykk

Emnet Digitalt støttet pedagogikk 1 (30 studiepoeng) er bygget opp av to deltema:

  1. Fellestema - et klasserom for alle
  2. Fordypningstema ¿ digitalt støttet pedagogikk

Del 1. Fellestema - et klasserom for alle

Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som har følgende innehold:

  1. Inkludering og klassen som fellesskap:
  • elevkultur for læring og danning
  • mangfold, likeverd og likestilling
  • den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

  1. Det profesjonelle møtet:
  • kommunikasjon og samhandling
  • pedagogisk veiledning
  • interprofesjonelt samarbeid

  1. Utviklings- og endringsarbeid:
  • lokalt utviklingsarbeid
  • kritikk, analyse og handlingsrom
  • kreativitet og utforskende virksomhet

Del 2. Fordypningstema ¿ digitalt støttet pedagogikk 1

Fordypningstemaet består av følgende deltemaer, som hver har følgende innhold:

Deltema a) Digital kompetanse ¿ som fag og forskningsfelt

  • Digital kompetanse for 21st century skills
  • Utvikling og ledelse av digital praksis
  • Samhandling i digitale medier

Deltema b) Design og vurdering av digitale læringsmiljøer

  • Aktive læringsformer (med digitale verktøy)
  • Samarbeidslæring ved bruk av digitale medier
  • Teknologisk endringskompetanse

Sensorordning

En sensor