EPN-V2

VERNL1310 Innføring i samfunnsvitenskapelige og juridiske emner Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Social Sciences and Law
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Alle

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
    • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
    • har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
    • har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
    • har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
    • har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
    • har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
    • har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
    • har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
    • har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
    • har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
    • har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
    • har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
    • har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
    • kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
    • kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
    • kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
    • kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
    • kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
    • kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
    • kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
    • kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
    • har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
    • har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
    • har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
    • har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
    • kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
    • har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, og øvelser og refleksjon i smågrupper.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    I emnet inngår det ferdighetstrening. Det kreves derfor 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen. Ved fravær utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav i form av et skriftlig notat på mellom to og fire sider. Dersom det alternative arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må det leveres en forbedret oppgave innen en gitt frist, som er fastsatt av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen. Dersom fraværet er på mer enn 40 prosent får man ikke gå opp til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Hjemmeeksamen over to dager. Besvarelsen har en ramme på 10 sider (+/- 10 %) Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Studentene kan velge om de vil skrive individuelt eller sammen med én annen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges..

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.