Programplaner og emneplaner - Student
VERND3100 Relasjonelle ferdigheter og psykisk helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Relational skills and Mental Health
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleieBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Relasjonelle ferdigheter, tverrfaglig samarbeid og veiledningsfunksjoner står sentralt i vernepleierens yrkesutøvelse. I emnet vektlegges betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid.
Emnet vil også gi studentene kunnskap om psykisk helsearbeid, ulike diagnoser og konsekvenser for brukernes dagligliv. Videre vektlegges ulike evidensbaserte behandlingstiltak.
Forkunnskapskrav
Bestått VERN1400/VERND1400/VERNL1400
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne i Relasjonelle ferdigheter og tverrfaglig samarbeid (1) og psykisk helse (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har bred innsikt i veiledningsbegrepet, samt sentrale faser i veiledningen (1)
- har kunnskap om etiske utfordringer i veiledningsarbeid (1)
- kan redegjøre for forhold som er viktige ved etablering og opprettholdelse av relasjoner (1)
- kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende (1)
- kan redegjøre for betydningen av tverrfaglig samarbeid (1)
- har kunnskap om hensiktsmessig tilrettelegging for veiledning, møter og gruppearbeid (1)
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende faktorer som kan bedre brukeres psykiske helse og livskvalitet (2)
- har kunnskap om psykiatriske diagnoser, diagnostiske kriterier og symptomer (2)
- har kunnskap hvordan psykiske lidelser påvirker dagliglivet til pasient/bruker (2)
- har kjennskap til ulike behandlingstilbud og tjenester for mennesker med ulike psykiske lidelser (2)
- kan redegjøre for enkelte kunnskapsbaserte behandlingstilbud i forhold til spesifikke grupper (2)
- har kunnskap om lovgrunnlaget for tjenester, med spesiell vekt på lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern (Psykisk helsevernloven) (2)
Ferdigheter
Studenten
- har ferdigheter i å skape gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere (1)
- kan planlegge og gjennomføre en veiledningssamtale (1)
- kan benytte ulike metoder og verktøy i tilrettelagte øvelser (1)
- kan bidra til faglig refleksjon gjennom aktiv lytting, hensiktsmessige spørsmål og konstruktiv feedback (1)
- kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd (1)
- kan vise motiverende ferdigheter i gruppe (1)
- kan vise hensiktsmessige ferdigheter i hvordan ta imot konstruktiv feedback eller motstand i gruppe (1)
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende hensiktsmessige relasjonelle ferdigheter som bidrar til å fremme tverrfaglig samarbeid (1)
- kan anvende ferdigheter som er relevante for en veileder, møte- og gruppeleder (1)
- kan redegjøre for krav til for- og etterarbeid, samt videre oppfølging av en veiledningsprosess (1)
- har kunnskap om psykiske plager/ lidelser, diagnostiske kriterier og konsekvenser i hverdagen for mennesker som har disse lidelsene (2)
- har kjennskap til ulike tjenester, kunnskapsbaserte behandlingstilbud og metoder som kan hjelpe mennesker i deres hverdagslivsmestring (2)
- kjenner til lovgrunnlag for tjenester som gis til målgruppen, og drøfter aktuelle etiske utfordringer ved utforming av tjenestetilbud (2)
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til diagnostisering og utforming av tilbud til mennesker med psykiske lidelser (2)
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omfatter forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I gruppearbeidet skal studentene lage et videoopptak, som dokumenterer grunnleggende ferdigheter i veiledning. Alle grupper skal presentere sin video for faglærer.
I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Seminarene utgjør ca.8 timer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere vurderinger gjort rundt gitte case, eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til drøftinger. Gruppene må selv be om veiledning fra faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- deltakelse i gruppearbeid med ferdighetsøvelser (1)
- Ett individuelt fag-/refleksjonsnotat leveres i Canvas, omfang 2 sider (1)
- deltakelse i gruppepresentasjon av individuell video (1)
- deltakelse i gruppearbeid (2)
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer, eksamensoppgave er knyttet til psykisk helsearbeid
Hjelpemidler ved eksamen
Basisemnet i universitets- og høgskolepedagogikk ved OsloMet - storbyuniversitetet er et obligatorisk kvalifiseringstilbud som skal fylle minstekravet til pedagogisk basiskompetanse for faglig tilsatte ved universitet og høyskoler.
Emnet tar utgangspunkt i høgskolens mål om å styrke FoU-basert utdanning og utvikling av en tydelig profesjonsprofil.
Emnet sikter mot å ivareta en generell profesjonsrettet profil på universitetspedagogikken og ha en høy relevans til den enkelte utdanning og deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis. Emnet legger vekt på teoretisk og forskningsbasert grunnlagskunnskap, og er innrettet mot praktiske aspekter ved undervisning, læring og vurdering. Det forutsetter, og bygger videre på, at deltakerne har høy kompetanse i de fagene de underviser i.
Differensieringen mellom ulike deltakeres fagbakgrunn og undervisning skjer først og fremst gjennom emnets pensumlitteratur, tema for innleveringene mellom samlingene og prosjekt som leder til avsluttende prosjektrapport om selvvalgt tema.
Basisemnet er lagt opp som en serie med fire todagers samlinger (og en siste, femte, éndags avsluttende samling), egeninnsats før/mellom samlingene i form av litteraturstudier, oppgaver, kollegaveiledning og et prosjektarbeid.
På samlingene vil det være en kombinasjon av forelesninger, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og miniforelesninger/øvelser. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg. Arbeid mellom samlingene og prosjektarbeidet skal knyttes tett opp til deltakernes egen arbeidssituasjon. Deltakerne vil få veiledning av undervisningsteamet i forbindelse med arbeidsoppgaver mellom samlingene og prosjektarbeidet. Deltakerne skal også selv bidra i veiledning av hverandre gjennom kollegaveiledning og gjensidig veiledning av oppgaver og prosjekt.
Det vil bli lagt opp til at deltakerne bidrar med erfaringer og synpunkter om emnets innhold og gjennomføringen.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- velge, begrunne og vurdere undervisnings-, lærings- og vurderingsformer på basis av avansert kunnskap om eget fagfelt, grunnleggende pedagogisk kunnskap, og inngående innsikt i de faglige krav som gjelder i høyere utdanning
- vise inngående kunnskap om egen profesjonsutdannings særegne karakter og grunnleggende kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning og profesjonalisering generelt
- vise kjennskap til studenters læring i høyere utdanning og sammenhenger mellom undervisning, læring og vurdering
- vise og anvende kunnskap om FoU-basert utdanning og sammenhengen mellom profesjonsutdanning og praktisk yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk analysere egen undervisning og studentenes læringsinnsats og læringsutbytte og bidra til å videreutvikle utdanningskvaliteten ved eget studium
- anvende et spekter av studentaktive undervisningsformer
- gjøre forbedringer i egen undervisning og utvikle et inkluderende læringsmiljø
- bidra konstruktivt både i utvikling av studiekvaliteten i egen utdanning og i en fag- og profesjonsovergripende debatt om utvikling av kvalitet i profesjonsutdanningene
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende forskningsbasert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning
- videreutvikle sin pedagogiske kompetanse på egenhånd og i kollegialt samarbeid
- demonstrere grunnleggende pedagogisk kompetanse -
- identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring
Sensorordning
Avsluttende vurdering består av to deler som leveres som et samlet dokument:
1. En portefølje/mappe som inneholder innledning og de fire innleveringene. Mappen skal leveres individuelt.
2. Avsluttende prosjektrapport. Tema for prosjektrapporten, format og omfang avtales med og godkjennes av kursleder, og skal være innenfor minst ett av de fire områdene i emneplanen. Prosjektrapporten kan være empirisk eller teoretisk orientert, eller bygge på et utviklingsprosjekt som studenten har gjennomført i forbindelse med emnet. Arbeidet skal vise grunnleggende pedagogisk kompetanse i å presentere og analysere utfordringer knyttet til undervisning, læring og vurdering i profesjonsutdanning. Arbeidsomfang er beregnet til ca. 50 timer. Prosjektrapporten kan leveres i gruppe eller individuelt.
Frist for innlevering: En uke etter siste samling.
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Prosjektrapporten og mappen vurderes samlet til bestått eller ikke bestått. Dersom den avsluttende rapporten vurderes til ikke bestått avlegges ny eksamen i denne delen. For å gå opp til eksamen må alle innleveringene være gjennomført.
Tilsynssensor
Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.