EPN-V2

VERND3100 Relasjonelle ferdigheter og psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Relational skills and Mental Health
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Relasjonelle ferdigheter, tverrfaglig samarbeid og veiledningsfunksjoner står sentralt i vernepleierens yrkesutøvelse. I emnet vektlegges betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid.

Emnet vil også gi studentene kunnskap om psykisk helsearbeid, ulike diagnoser og konsekvenser for brukernes dagligliv. Videre vektlegges ulike evidensbaserte behandlingstiltak.

Forkunnskapskrav

Bestått VERN1400/VERND1400/VERNL1400

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i Relasjonelle ferdigheter og tverrfaglig samarbeid (1) og psykisk helse (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har bred innsikt i veiledningsbegrepet, samt sentrale faser i veiledningen (1)
  • har kunnskap om etiske utfordringer i veiledningsarbeid (1)
  • kan redegjøre for forhold som er viktige ved etablering og opprettholdelse av relasjoner (1)
  • kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende (1)
  • kan redegjøre for betydningen av tverrfaglig samarbeid (1)
  • har kunnskap om hensiktsmessig tilrettelegging for veiledning, møter og gruppearbeid (1)
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende faktorer som kan bedre brukeres psykiske helse og livskvalitet (2)
  • har kunnskap om psykiatriske diagnoser, diagnostiske kriterier og symptomer (2)
  • har kunnskap hvordan psykiske lidelser påvirker dagliglivet til pasient/bruker (2)
  • har kjennskap til ulike behandlingstilbud og tjenester for mennesker med ulike psykiske lidelser (2)
  • kan redegjøre for enkelte kunnskapsbaserte behandlingstilbud i forhold til spesifikke grupper (2)
  • har kunnskap om lovgrunnlaget for tjenester, med spesiell vekt på lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern (Psykisk helsevernloven) (2)

Ferdigheter

Studenten

  • har ferdigheter i å skape gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere (1)
  • kan planlegge og gjennomføre en veiledningssamtale (1)
  • kan benytte ulike metoder og verktøy i tilrettelagte øvelser (1)
  • kan bidra til faglig refleksjon gjennom aktiv lytting, hensiktsmessige spørsmål og konstruktiv feedback (1)
  • kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd (1)
  • kan vise motiverende ferdigheter i gruppe (1)
  • kan vise hensiktsmessige ferdigheter i hvordan ta imot konstruktiv feedback eller motstand i gruppe (1)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende hensiktsmessige relasjonelle ferdigheter som bidrar til å fremme tverrfaglig samarbeid (1)
  • kan anvende ferdigheter som er relevante for en veileder, møte- og gruppeleder (1)
  • kan redegjøre for krav til for- og etterarbeid, samt videre oppfølging av en veiledningsprosess (1)
  • har kunnskap om psykiske plager/ lidelser, diagnostiske kriterier og konsekvenser i hverdagen for mennesker som har disse lidelsene (2)
  • har kjennskap til ulike tjenester, kunnskapsbaserte behandlingstilbud og metoder som kan hjelpe mennesker i deres hverdagslivsmestring (2)
  • kjenner til lovgrunnlag for tjenester som gis til målgruppen, og drøfter aktuelle etiske utfordringer ved utforming av tjenestetilbud (2)
  • kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til diagnostisering og utforming av tilbud til mennesker med psykiske lidelser (2)

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen utover opptakskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
  • stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår
  • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
  • sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer
  • drøfte numeriske metoder for å løse likninger
  • løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger
  • bruke grunnleggende regneoperasjoner for matriser som multiplikasjon, addisjon og invertering
  • løse lineære ligningssystemer ved reduksjon til trappeform og invertering

Kunnskap

Dette krever at studenten kan

  • regne ut eksakte deriverte og antideriverte ved å bruke analytiske metoder
  • med utgangspunkt i definisjonene bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene
  • bruke den deriverte og deriverte av høyere orden til å løse optimaliseringsproblemer, problemer med koblede hastigheter og til å regne ut lineære tilnærminger
  • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, buelengde og arbeid
  • løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
  • gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likninger
  • finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
  • løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
  • regne med komplekse tall
  • gjøre rede for sammenhenger mellom lineære ligningssystem og praktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
  • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
  • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger

Vurdering og eksamen

Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir presentert. Noe av undervisningen vil foregå som øving i problemløsing, hvor bruk av numerisk programvare naturlig vil inngå. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner og samarbeid samt individuell øving i å løse oppgaver. Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt med oppgaveregning og litteraturstudier.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tre av fire individuelle innleveringer må være godkjent.

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer

Eksamensresultat kan påklages.

Sensorordning

All printed and written aids. A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations