Programplaner og emneplaner - Student
VERND2320 Helsefaglig emne II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Issues II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 9.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får studentene kjennskap til ulike forhold som er avgjørende for betydningen for god helse. Studentene skal lære å identifisere ulike tegn på sykdom, foreta relevante undersøkelser og målinger, samt utføre praktiske prosedyrer. I dette emnet undervises det også i legemiddeladministrasjon i henhold til gjeldene retningslinjer.
Forkunnskapskrav
Bestått VERN1500/VERND1500/VERNL1500
Godkjente arbeidskrav i VERN2110/VERND2110/VERNL2110
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om helsesvikt knyttet til ulike funksjonsvansker
- har god kunnskap om konsekvenser av helsesvikt for personer med ulike grader av immobilitet
- har god kunnskap om ulike behandlingsformer ved somatisk sykdom
- har god kunnskap om farmakologi og farmakokinetikk
- har god kunnskap om legemiddeladministrasjon
- har god kunnskap om hygieniske prinsipper
- har god kunnskap om aktuelle observasjoner knyttet til de ulike prosedyrene
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan administrere forordnede legemidler i henhold til gjeldende retningslinjer
- kan utføre ulike prosedyrer, sette injeksjoner, utføre blodtrykks- og pulsmålinger i henhold til prosedyreliste
- kan demonstrere de viktigste hygieniske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan redegjøre for forhold som er avgjørende for betydningen av god helse og kjenne til tiltak for å oppnå dette
- kan redegjøre for årsaker, symptomer og behandlingsformer ved sykdom og aldring
- planlegger og gjennomfører oppgaver knyttet til administrasjon av legemidler
- kan anvende etiske og juridiske premisser i diskusjoner i det helsefaglige arbeidet
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Emnet inneholder også demonstrasjoner av ulike pleieprosedyrer og praktiske øvelser i øvingspost. Emnet avsluttes med en praktisk prøve, der faglærer vil vurdere den enkelte students prestasjoner i de ulike prosedyrene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- obligatorisk deltagelse i gruppearbeid med innlevering i Canvas
- to flervalgstester som gjennomføres i Canvas
- obligatorisk deltakelse i demonstrasjoner og praktiske øvelser
- obligatorisk deltakelse på førstehjelpskurs
- én praktisk prøve
Vurdering og eksamen
Emnet gir kompetanse om kontrollberegning av både energibruk og inneklima i bygninger. Dette omfatter TEK17 §14 (energieffektivitet), energimerking, BREEAM NOR, passivhus-kriterier (NS 3700, NS 3701), og FutureBuilt kriterier for plusshus. I tillegg dekkes vurdering av reell energibruk og inneklima (jf. TEK17 §13) ved gjeldende lokalklima.
Emnet er basert på bruk av programvaren SIMIEN, men gir også grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å bruke andre simuleringsverktøy som oppfyller NS 3031:2014 / SN-NSPEK 3031:2020.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap:
Studenten har kunnskap om
- forskrifter og standarder relatert til kontrollberegning av energibruk og inneklima i bygg
- definisjon og kilder for inndata for bygningssimulering, samt krav til dokumentasjon
- forutsetninger og metoder for bruk av programvaren til ulike formål
;
Ferdigheter:
Studenten kan
- metoder for å håndtere bygningsgeometri, og overføring til programvare. Dette inkluderer håndtering av komplisert geometri, og håndtering av spesielle soner som kald loft, glassgård, og garasjer/ parkeringskjeller
- bearbeiding av relevante inndata for bygningssimulering, inkludert alle energitiltak (U-verdier, kuldebro, infiltrasjon, og energiforsyningssystemer).
- dynamisk simulering av inneklima, vurdering beregningsresultater, og mulige tiltak for å bedre inneklima (f.eks. termisk komfort) og energibehov.
;
Generell kompetanse:
Studenten kan
- gi god formidling av resultater visuelt og skriftlig;
Sensorordning
Undervisning er i form nettsamlinger på Zoom, med opptak. Opptakene gjøres kun tilgjengelig for emnedeltagerne for å muliggjør gjentatt avspilling.;Nettsamlingene gjennomføres etter normal arbeidstid, f.eks. oppstart kl. 16:00. I utgangspunktet planlegges 6 nettsamlinger på 3,5t hver.
Emnet bruker CANVAS som digital læringsplattform for å formidle informasjon om nettsamlinger, pensum, oppgaver og innleveringer.
Arbeidsformen er i form av både små beregningsoppgaver og virkelighetsnære beregningsoppgaver, og alle kan se hva de andre leverer. Deltagerne kan også samarbeide over nett slik at de opparbeider sitt personlige læringsnettverk. Hver undervisningsbolk har nettbaserte oppgaver (f.eks. flervalg, deretter progressive regneoppgaver) som hjelpemiddel for de enkelte deltagers progresjon.
Vurderingsformen på disse oppgavene er formativ, dvs. feedback for å gi læring.
Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med lærer.
Deltakerne må ha egen PC med egen programvarelisens.