Programplaner og emneplaner - Student
VERND2110 Data Collection, analysis and Learning conditions Course description
- Course name in Norwegian
- Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.
Recommended preliminary courses
Ingen obligatoriske arbeidskrav
Required preliminary courses
Godkjent følgende arbeidskrav: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10
Bestått følgende emne: VERN1400/VERND1400/VEPRAL1400
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan
- definere atferdsanalytiske prinsipper, slik som forsterkning, stimuluskontroll og motiverende operasjoner
- beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
- beskrive og begrunne opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivsferdigheter og verbal atferd
- beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
- beskrive ulike typer funksjonelle analyser vurderinger
- redegjøre for metoder for måling av atferd og begrunne hvorfor ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål
- beskrive logikken knyttet til ulike typer innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
- redegjøre for lovgiving, etikk, normer og retningslinjer i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper og funksjonelle analyser, inkludert redegjørelse for tematikk knyttet personvern, taushetsplikt, sosial validitet, brukermedvirkning, selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
- forklare hvordan radikalbehaviorisme, som omhandler vitenskapsteori og verdisyn innen atferdsanalyse, er relevant for tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og begrunne tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som har som mål å fremme ønskelig atferd eller å redusere utfordrende atferd
- planlegge og begrunne bruk av funksjonelle vurderinger
- måle atferd for å dokumentere effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- bedømme effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper ved inspeksjon av visuelle fremstillinger av innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
Generell kompetanse
Studenten kan
- beskrive hvordan bruk av atferdsanalytiske prinsipper kan fremme sosialt valid atferdsendring
- studenten kan redegjøre for praktiske, normative og etiske forhold av betydning for beslutning, planlegging og gjennomføring av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- har nødvendige forutsetninger for å selvstendig kunne gjennomføre og måle effekt av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- benytte forskningsartikler og annen faglitteratur som en del av å anvende atferdsanalytiske prinsipper for å fremme atferdsendring
Teaching and learning methods
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- pretest ved oppstart av emnet
- deltagelse i veiledet gruppearbeid
- 1 skriftlig, individuell oppgave på maksimum 800 ord
- posttest ved emnets slutt
Assessment
Dette emnet gir studentene en innføring i strategisk analyse og ledelse. Studentene tilegner seg innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming, og gjøres dermed i stand til å delta i strategiske planprosesser i en virksomhet. Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene slik at disse sees i sammenheng.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
- strategisk analyse av ressurser og omgivelser, konkurransestrategi og konsernstrategi
- strategiske prosesser, hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
- dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting.
- Studenten har kunnskaper om etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg.
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med hensyn til omgivelses- og markedsfaktorer så vel som interne ressurser
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative emner som inngår i utdanningen
Generell kompetanse
Kandidaten har
- innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
Examiners
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.