EPN-V2

VERND2110 Data Collection, analysis and Learning conditions Course description

Course name in Norwegian
Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.

Recommended preliminary courses

Ingen obligatoriske arbeidskrav

Required preliminary courses

Godkjent følgende arbeidskrav: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10

Bestått følgende emne: VERN1400/VERND1400/VEPRAL1400

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan

  • definere atferdsanalytiske prinsipper, slik som forsterkning, stimuluskontroll og motiverende operasjoner
  • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
  • beskrive og begrunne opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivsferdigheter og verbal atferd
  • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
  • beskrive ulike typer funksjonelle analyser vurderinger
  • redegjøre for metoder for måling av atferd og begrunne hvorfor ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål
  • beskrive logikken knyttet til ulike typer innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
  • redegjøre for lovgiving, etikk, normer og retningslinjer i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper og funksjonelle analyser, inkludert redegjørelse for tematikk knyttet personvern, taushetsplikt, sosial validitet, brukermedvirkning, selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
  • forklare hvordan radikalbehaviorisme, som omhandler vitenskapsteori og verdisyn innen atferdsanalyse, er relevant for tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og begrunne tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som har som mål å fremme ønskelig atferd eller å redusere utfordrende atferd
  • planlegge og begrunne bruk av funksjonelle vurderinger
  • måle atferd for å dokumentere effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • bedømme effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper ved inspeksjon av visuelle fremstillinger av innendeltaker/N=1 eksperimentelle design

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beskrive hvordan bruk av atferdsanalytiske prinsipper kan fremme sosialt valid atferdsendring
  • studenten kan redegjøre for praktiske, normative og etiske forhold av betydning for beslutning, planlegging og gjennomføring av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • har nødvendige forutsetninger for å selvstendig kunne gjennomføre og måle effekt av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • benytte forskningsartikler og annen faglitteratur som en del av å anvende atferdsanalytiske prinsipper for å fremme atferdsendring

Teaching and learning methods

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • pretest ved oppstart av emnet
  • deltagelse i veiledet gruppearbeid
  • 1 skriftlig, individuell oppgave på maksimum 800 ord
  • posttest ved emnets slutt

Assessment

Dette emnet gir studentene en innføring i strategisk analyse og ledelse. Studentene tilegner seg innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming, og gjøres dermed i stand til å delta i strategiske planprosesser i en virksomhet. Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene slik at disse sees i sammenheng.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
  • strategisk analyse av ressurser og omgivelser, konkurransestrategi og konsernstrategi
  • strategiske prosesser, hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
  • dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting.
  • Studenten har kunnskaper om etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg.

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med hensyn til omgivelses- og markedsfaktorer så vel som interne ressurser
  • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative emner som inngår i utdanningen

Generell kompetanse

Kandidaten har

  • innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser

Examiners

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.