EPN-V2

VERND1210 Vitenskapsteori og velferdsutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Welfare Policy
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap om patologi og behandling inkludert farmakologi er en forutsetning for sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess. I dette emnet skal du tilegne deg kunnskap om de vanligste sykdommene innen medisin og kirurgi hos barn og voksne. Du skal også tilegne deg kunnskaper om farmakologi. Emnet er en forberedelse til emne SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til mennesker med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, i 2. studieår.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i Vitenskapsteori (1) og velferdsutvikling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike virkelighetsoppfatninger og konsekvenser disse har hatt for metodebruk og utvikling av fagkunnskap (1)
  • har kunnskap om vitenskapens betydning for generell fagkunnskap (1)
  • har kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen (1)
  • kan redegjøre for eksperiment som vitenskapelig metode (1)
  • har kunnskap om rådende helse- og sosialpolitikk og gjeldende beslutningsprosesser (2)
  • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper (2)
  • har kunnskap om lovverk som regulerer tjenester og ytelser til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
  • har kunnskap om individuell plan (2)
  • har kunnskap om sentrale begreper som: funksjonshemming, brukermedvirkning, diskriminering, inkludering, normalisering, habilitering og rehabilitering (2)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan lese forskningsrapporter og analysere forskningsresultater (1)
  • kan redegjøre for hvordan en selv kan påvirke helse- og sosialpolitikken (2)
  • kan redegjøre for sentrale omsorgspolitiske mål og grunnlag for arbeidet med personer med funksjonsnedsettelse (2)
  • kan gi eksempler på ulike virkemidler som brukes for at mennesker med funksjonsnedsettelse skal kunne påvirke eget liv (2)
  • kan gi eksempler på hvordan brukeres selvbestemmelsesrett ivaretas (2)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i vitenskapelig tenkemåte (1)
  • har innsikt i kunnskapsbaserte arbeidsmetoder i yrkesutøvelsen (1)
  • kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)

Arbeids- og undervisningsformer

Selvstudier, forelesninger, workshop og digitale læringsaktiviteter. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltakelse i seminargrupper og presentasjon av tekster (1)
  • Deltakelse i gruppearbeid (2)
  • Gjennomføre et intervju i gruppe (2)
  • Presentasjon av intervjuundersøkelse i gruppe (2)

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på workshop, 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
  • Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

  • 4 timer.

Vurderingsuttrykk

Ingen.

Sensorordning

Gradert skala A-F.