Programplaner og emneplaner - Student
VERND1210 Vitenskapsteori og velferdsutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Science and Welfare Policy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleieBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap om patologi og behandling inkludert farmakologi er en forutsetning for sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess. I dette emnet skal du tilegne deg kunnskap om de vanligste sykdommene innen medisin og kirurgi hos barn og voksne. Du skal også tilegne deg kunnskaper om farmakologi. Emnet er en forberedelse til emne SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til mennesker med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, i 2. studieår.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne i Vitenskapsteori (1) og velferdsutvikling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike virkelighetsoppfatninger og konsekvenser disse har hatt for metodebruk og utvikling av fagkunnskap (1)
- har kunnskap om vitenskapens betydning for generell fagkunnskap (1)
- har kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen (1)
- kan redegjøre for eksperiment som vitenskapelig metode (1)
- har kunnskap om rådende helse- og sosialpolitikk og gjeldende beslutningsprosesser (2)
- har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper (2)
- har kunnskap om lovverk som regulerer tjenester og ytelser til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
- har kunnskap om individuell plan (2)
- har kunnskap om sentrale begreper som: funksjonshemming, brukermedvirkning, diskriminering, inkludering, normalisering, habilitering og rehabilitering (2)
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese forskningsrapporter og analysere forskningsresultater (1)
- kan redegjøre for hvordan en selv kan påvirke helse- og sosialpolitikken (2)
- kan redegjøre for sentrale omsorgspolitiske mål og grunnlag for arbeidet med personer med funksjonsnedsettelse (2)
- kan gi eksempler på ulike virkemidler som brukes for at mennesker med funksjonsnedsettelse skal kunne påvirke eget liv (2)
- kan gi eksempler på hvordan brukeres selvbestemmelsesrett ivaretas (2)
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i vitenskapelig tenkemåte (1)
- har innsikt i kunnskapsbaserte arbeidsmetoder i yrkesutøvelsen (1)
- kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
Arbeids- og undervisningsformer
Selvstudier, forelesninger, workshop og digitale læringsaktiviteter. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse i seminargrupper og presentasjon av tekster (1)
- Deltakelse i gruppearbeid (2)
- Gjennomføre et intervju i gruppe (2)
- Presentasjon av intervjuundersøkelse i gruppe (2)
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse på workshop, 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
- 4 timer.
Vurderingsuttrykk
Ingen.
Sensorordning
Gradert skala A-F.