Programplaner og emneplaner - Student
VERN3900 Faglig fordypning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Written Research Project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleieBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bachelorstudiet i vernepleie avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Arbeidet med bacheloroppgaven går på heltid over åtte uker.
Forkunnskapskrav
Bestått følgende emner for å påbegynne emnet: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110, VERN2400/VERND2400/VERNL2400, VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERN2320/VERND2320/VERNL2320, VERNLEG1/VERNLEGD1/VERNLEGL1, VEPRA30/VEPRAD30/VEPRAL30
Godkjente følgende arbeidskrav for å påbegynne emnet: VERN3100/VERND3100/VERNL3100, VERN3200/VERND3200/VERNL3200, VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40
Bestått følgende emner for å levere bacheloroppgaven til sensur: VERN3100/VERND3100/VERNL3100 og VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om generelle krav til formulering av problemstillinger
- har kunnskap om relevante kilder til litteratursøk
- har kunnskap om ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data og ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre ulike former for litteratursøk
- kan utarbeide en problemstilling i samsvar med generelle krav
- kan gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve fagkritikk og har innsikt i forskningsetiske problemstillinger
- kan formidle og dokumentere vernepleiefaglig arbeid
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av god praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, veiledning, selvstendig arbeid med oppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Flervalgstest gjennomføres tilstrekkelig antall ganger til oppnådd 90% korrekte svar
- Utarbeide skisse for bacheloroppgaven.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig bacheloroppgave etter gitte kriterier, inntil 8000 ord.
Inntil 2 studenter kan, etter begrunnet søknad og særskilt vurdering, utarbeide bacheloroppgaven sammen. Omfanget av oppgaven er maksimum 8000 ord selv om to studenter skriver oppgaven sammen. Hvis 2 studenter skriver bacheloroppgave sammen, skal hver av studentene legge ved en beskrivelse av eget bidrag til oppgaven. Begge er ansvarlig for bacheloroppgavens innhold.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Ved ikke bestått bacheloroppgave har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon to (2) ganger. Dersom studenten ønsker å forbedre en bestått karakter på bacheloroppgaven, kan oppgaven omarbeides én (1) gang. Siden besvarelsen er knyttet opp til praksisgjennomføring stilles det ikke krav om å utarbeide en ny, egenformulert problemstilling ved 2. og 3. forsøk. Det gis inntil 2 timer veiledning ved karakteren F. Det gis ikke veiledning ved forbedring av karakter.
Sensorordning
To sensorer.