EPN-V2

VERN3200 Saksbehandling og arbeid i organisasjoner Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Administrative Processes and Procedures and Working inOrganisations
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Two internal examiners. External examiners are used regularly.

Forkunnskapskrav

Bestått VERN1310/VERND1310/VERNL1310

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i Arbeid i organisasjoner (1) og saksbehandling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive organisasjoner ut fra et systemteoretisk perspektiv (1)
  • kan redegjøre for sentrale nettverksteoretiske begreper på individ og systemnivå (1)
  • kan redegjøre for grunnleggende prinsipper i Organizational Behavior Management (OBM)/ Performence Management (PM) (1)
  • kan redegjøre for kjennetegn ved og suksesskriterier for organisasjonsutvikling (1)
  • har god kunnskap om forsvarlighetskravet i helselovgivningen (2)
  • har kjennskap til de statlige tilsynsordningene for helse- og omsorgstjenestene (2)
  • har god kunnskap om lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, særlig kapittel 9, om rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt ovenfor enkelte personer med utviklingshemning (2)
  • har kunnskap om pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 4A om helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen (2)
  • har kjennskap til vergemål og alternativer til dette (2)
  • har kjennskap til lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (2)

Ferdigheter

Studenten

  • kjenner til hvordan nettverksanalyse kan bidra til å identifisere organisasjoners interne og eksterne utfordringer (1)
  • kan analysere sammenhengen mellom ønsket personalatferd og måloppnåelse på en arbeidsplass ved å bruke atferdsanalytiske prosedyrer (1)
  • har ferdigheter til å anvende kommunikasjon og relasjonelle ferdigheter som fremmer samhandling på en arbeidsplass (1)
  • har ferdigheter til å anvende konstruktiv feedback på arbeidsplassen (1)
  • kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å se hvordan ønsket personalatferd fremmer kollegaers arbeidsvilkår og pasientens/brukers livsvilkår (1)
  • kan tilrettelegge for motiverende og fremmende arbeidsmiljø ved bruk av atferdsanalytiske prosedyrer (1)
  • kan gjennomføre en rettsriktig og forsvarlig saksbehandling knyttet til søknader om nødvendige kommunale helse- og omsorgstjenester (2)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan redegjøre for hva som menes med samtykkekompetanse og hvordan samtykkekompetansen kan vurderes (2)
  • har innsikt i grunnleggende juridisk metode (2)

Arbeids- og undervisningsformer

Menneskekroppen formes, utvikles og erfares gjennom samspillet mellom biologi, miljø og kultur. Dette emnet søker å gi studentene kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og bevegelse. Ulike fag tilbyr ulike syn på kropp og gjennom å se på kroppen i fag som filosofi, psykologi, sosiologi og fysiologi vil studentene få et helhetlig perspektiv på kroppen vår.

Lærere i kroppsøving og idrettsfag skal i ikke bare sørge for elevers utvikling av bevegelsesferdighet. Elever i skolen skal også utvikle et trygt kroppslig selvbilde og evne til kritisk refleksjon over kropp, bevegelse og helse. I elevenes verden er det mange aktører som er med på å påvirke deres oppfatning av hva som er god trening og en sunn kropp. Faglærerens rolle her er spesielt viktig, som en trygg motsats til populærkulturens påvirkning og enkle løsninger.

Kroppen i bevegelse blir i dette emnet tematisert gjennom vinteraktiviteter som skøyter, ski og alpint.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltagelse i gruppearbeid og innlevering av besvarelse (1)
  • Deltakelse i gruppearbeid og innlevering av gruppenotat (2)

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
  • har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
  • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
  • kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne
  • har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper
  • har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan forklare kroppens oppbygning og funksjon og sette dette i sammenheng med ulike former bevegelsesaktiviteter
  • kan anvende teorier om motorikk for å gi elever tilpasset opplæring
  • kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
  • kan foreta en enkel organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
  • kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
  • kan reflektere kritisk over hvordan kropp fremstilles i skolen, på sosiale medier og i ungdomskulturen generelt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer ?
  • kan utvikle elevers kritiske refleksjon rundt ulike forståelser av kroppen

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Semesteroppgave i gruppe på 2-3 studenter. Semesteroppgaven skal være en fagtekst basert på praktisk gjennomføring av selvvalgt øvingsarbeid i bevegelseslæring. Omfang 2700 ord +/- 10 %.
  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
  • 80 % deltakelse på seminarer.

Sensorordning

Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn. Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.