EPN-V2

VERN2110 Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Data Collection, analysis and Learning conditions
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

The learning outcomes serve as criteria for assessments. The grades are "pass" or "fail".

Anbefalte forkunnskaper

Studenten må ha bestått eksamen i emnene FYSIO2000 og FYSIO2100 før studenten kan påbegynne praksisperioden i FYSIO2200.

Forkunnskapskrav

The essay will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD program.

Læringsutbytte

Target Group

The target group is PhD candidates/students who plan to conduct Action Research projects and want to learn more about epistemology, methodology, and ethics related to their own work

Admission requirements

The requirements for admission include completing a five-year master's program (integrated or consisting of a three-year bachelor's program and a two-year master's program, in total 300 ECTS) in the fields of teacher education, other pedagogical disciplines, educational science, development studies, social sciences, or other relevant areas related to the PhD programme. The master's degree should include a substantial independent project equivalent to a master's thesis (minimum 30 ECTS). An internationally completed master's degree that corresponds to at least four years in the Norwegian education system may also be considered for admission (please check the grounds for enrollment on the website of the Directorate for Higher Education and Skills). https://hkdir.no/en/foreign-education/lists-and-databases/higher-education-entrancequalification-gsu

In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD-programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

Applicants who are not enrolled in the PhD programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project/area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omfatter forelesninger, veiledet gruppearbeid, workshop og litteraturstudier. Studenten deltar i tillegg i ferdighetstrening, rollespill og videodemonstrasjoner. Studentene tar to flervalgstester i løpet av emnet: Før undervisningen starter gjennomføres en pretest for å se hvilke forkunnskaper studentene har. Senere gjennomfører studentene en posttest for å få kartlagt den enkeltes læring/forståelse av undervisningen. Posttesten kan gjennomføres inntil tre ganger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • pretest ved oppstart av emnet
  • deltagelse i veiledet gruppearbeid
  • 1 skriftlig, individuell oppgave på maksimum 800 ord
  • posttest ved emnets slutt

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om faglige og fagdidaktiske teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
  • har kunnskap om vurdering for læring i samfunnsfag
  • har kunnskap om skolefaget samfunnsfag og samfunnsfagets styringsdokumenter i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling til ulike tider: I jeger-/sanker-samfunnet, jordbrukssamfunnet, industrisamfunnet og det postindustrielle samfunnet
  • har kunnskap om sted og landskap som natur, kultur og historie
  • har kunnskap om hovedtrekk i norsk og internasjonal historie
  • har kunnskap om ulike perspektiver på bruk av IKT i samfunnsfagundervisningen og barn og unges digitale hverdag, digitale dømmekraft og samfunnsdeltakelse
  • har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling, FN og menneskerettigheter i et nasjonalt og globalt perspektiv
  • har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
  • har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
  • har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
  • har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan
  • kan planlegge elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger, inkludert gjennom bruk av digitale medier.
  • kan lede læringsprosesser i begynneropplæring med vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter
  • kan finne, tolke og vurdere ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser;;
  • kan fremme bærekraftig handlingskompetanse og aktivt demokratisk medborgerskap hos elevene
  • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
  • kan fremme politisk sosialisering og kritisk tenkning omkring samfunnsfaglige spørsmål hos barn og unge

Generell kompetanse

Studenten

  • har overblikk over perioder og utviklingsmønstre og kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert ;
  • kan reflektere om forholdet mellom individ og samfunn og i dimensjonene tid og sted
  • kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap ;
  • kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
  • kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag