Programplaner og emneplaner - Student
VERN2110 Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Data Collection, analysis and Learning conditions
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.
-
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales å ha godkjente arbeidskrav i VERN1500/VERND1500/VERNL1500 før oppstart av dette emnet.
-
Forkunnskapskrav
Hele emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker i en ortopediteknisk virksomhet. Fokus er på sentrale ortopediingeniørfaglig teori og klinisk praksis med vekt på brukere med amputasjoner på transtibiale og transfemorale nivåer. Skriftlig dokumentasjon av arbeid og kommunikasjon med brukere og yrkesutøvere er en viktig del av emnet.
Punktlisten viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Ortopediteknikk: 7 stp.
- Rehabilitering og habilitering: 1 stp.
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon: 1 stp.
- Etikk: 1 stp.
- Sum studiepoeng: 10 stp.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan
- definere atferdsanalytiske prinsipper, slik som forsterkning, stimuluskontroll og motiverende operasjoner
- beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
- beskrive og begrunne opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivsferdigheter og verbal atferd
- beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
- beskrive ulike typer funksjonelle analyser vurderinger
- redegjøre for metoder for måling av atferd og begrunne hvorfor ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål
- beskrive logikken knyttet til ulike typer innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
- redegjøre for lovgiving, etikk, normer og retningslinjer i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper og funksjonelle analyser, inkludert redegjørelse for tematikk knyttet personvern, taushetsplikt, sosial validitet, brukermedvirkning, selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
- forklare hvordan radikalbehaviorisme, som omhandler vitenskapsteori og verdisyn innen atferdsanalyse, er relevant for tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og begrunne tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som har som mål å fremme ønskelig atferd eller å redusere utfordrende atferd
- planlegge og begrunne bruk av funksjonelle vurderinger
- måle atferd for å dokumentere effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- bedømme effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper ved inspeksjon av visuelle fremstillinger av innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
Generell kompetanse
Studenten kan
- beskrive hvordan bruk av atferdsanalytiske prinsipper kan fremme sosialt valid atferdsendring
- studenten kan redegjøre for praktiske, normative og etiske forhold av betydning for beslutning, planlegging og gjennomføring av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- har nødvendige forutsetninger for å selvstendig kunne gjennomføre og måle effekt av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- benytte forskningsartikler og annen faglitteratur som en del av å anvende atferdsanalytiske prinsipper for å fremme atferdsendring
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
- Studenten kan redegjøre for praksisstedets rammer og organisering.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap på problemstillinger, metoder og prosesser på praksisstedet
- bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper innenfor klinisk praksis på praksisstedet
- anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis innenfor områder knyttet til underekstremitetsproteser
- oppsøke, diskutere og anvende faglitteratur, artikler og forskningsresultater om underekstremiteter
- bruke ICF og utfallsmål i klinikk
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer i praksis
- praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
- ta ansvar og vise initiativ, samarbeidskompetanse og selvstendighet i praksis
- dokumentere og formidle brukerrelatert arbeid både skriftlig og muntlig
- kommunisere empatisk og respektfullt med bruker, veileder og stab i ortopediteknisk virksomhet
- reflektere over utførelse og utvikling av eget arbeid
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Veiledet praksisperiode på 6 uker i en ortopediteknisk virksomhet.
-
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan få faglig sluttvurdering:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Ukentlige refleksjonsnotater som skal sendes til utdanningen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Vurderingsinnhold: Kriterier for praksis
Vurderingsform: Midtveisvurdering og sluttvurdering
-
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått
-
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått praksis fattes av universitetet.