EPN-V2

VERN2110 Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Data Collection, analysis and Learning conditions
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Det anbefales å ha godkjente arbeidskrav i VERN1500/VERND1500/VERNL1500 før oppstart av dette emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Godkjent følgende arbeidskrav: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10

    Bestått følgende emne: VERN1400/VERND1400/VERNL1400

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten kan

    • definere atferdsanalytiske prinsipper, slik som forsterkning, stimuluskontroll og motiverende operasjoner
    • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
    • beskrive og begrunne opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivsferdigheter og verbal atferd
    • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
    • beskrive ulike typer funksjonelle analyser vurderinger
    • redegjøre for metoder for måling av atferd og begrunne hvorfor ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål
    • beskrive logikken knyttet til ulike typer innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
    • redegjøre for lovgiving, etikk, normer og retningslinjer i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper og funksjonelle analyser, inkludert redegjørelse for tematikk knyttet personvern, taushetsplikt, sosial validitet, brukermedvirkning, selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
    • forklare hvordan radikalbehaviorisme, som omhandler vitenskapsteori og verdisyn innen atferdsanalyse, er relevant for tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge og begrunne tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som har som mål å fremme ønskelig atferd eller å redusere utfordrende atferd
    • planlegge og begrunne bruk av funksjonelle vurderinger
    • måle atferd for å dokumentere effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
    • bedømme effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper ved inspeksjon av visuelle fremstillinger av innendeltaker/N=1 eksperimentelle design

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • beskrive hvordan bruk av atferdsanalytiske prinsipper kan fremme sosialt valid atferdsendring
    • studenten kan redegjøre for praktiske, normative og etiske forhold av betydning for beslutning, planlegging og gjennomføring av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
    • har nødvendige forutsetninger for å selvstendig kunne gjennomføre og måle effekt av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
    • benytte forskningsartikler og annen faglitteratur som en del av å anvende atferdsanalytiske prinsipper for å fremme atferdsendring
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet omfatter forelesninger, veiledet gruppearbeid, workshop og litteraturstudier. Studenten deltar i tillegg i ferdighetstrening, rollespill og videodemonstrasjoner. Studentene tar to flervalgstester i løpet av emnet: Før undervisningen starter gjennomføres en pretest for å se hvilke forkunnskaper studentene har. Senere gjennomfører studentene en posttest for å få kartlagt den enkeltes læring/forståelse av undervisningen. Posttesten kan gjennomføres inntil tre ganger.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • pretest ved oppstart av emnet
    • deltagelse i veiledet gruppearbeid
    • 1 skriftlig, individuell oppgave på maksimum 800 ord
    • posttest ved emnets slutt
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    To sensorer