Programplaner og emneplaner - Student
VERN1400 Innføring i psykologiske og pedagogiske emner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Psychology and Pedagogy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleieBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.
Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales å ha bestått VERN1310/VERND1310 før oppstart av dette emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne innføring i atferdsanalyse (1) og psykologi og pedagogikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan atferd formes av betingelser i omgivelsene (1)
- kan redegjøre for hovedretninger innen psykologi og pedagogikk (2)
Ferdigheter
Studenten
- kan definere og gi eksempler på følgende atferdsanalytiske grunnbegrepene: atferd og omgivelser, positiv forsterkning, intermitterende forsterkning, diskriminativ kontroll, betingede forsterkere og kjeder, negativ forsterkning, svekking, respondent atferd og følelser, motivasjonelle operasjoner, modellæring og regelstyring (1)
- kan diskutere hovedretninger, analysenivåer og forklaringsmodeller innen psykologi og pedagogikk (2)
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om atferdsanalytiske begreper og hvordan de anvendes i praktisk miljøarbeid (1)
- kan vurdere psykologiske og pedagogiske teorier i lys individ- og gruppeperspektivet (2)
- har forståelse for at ulike profesjoner anvender ulike faglige tilnærminger (2)
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omfatter forelesninger, inter-teaching, selvstudium, seminargrupper med tilbud om veiledning fra faglærer og arbeid med individuelle oppgaver på bakgrunn av gjennomført gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse på studieopplegg og gruppearbeid (2)
- Deltakelse i studieopplegg og veiledning (1)
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har god kunnskap om helsebegrepet og helsefaglige emner i vernepleierutdanningen
- har god kunnskap om anatomi, fysiologi og patologi
- har kunnskap om oppbygningen av celle og ulike prosesser som er knyttet til cellens funksjoner
- har kunnskap om ulike organsystemenes oppbygning og fysiologi, med særlig vekt på nervesystemet
- har kunnskap om normal motorisk utvikling
- har kunnskap om fysiske konsekvenser og endringer knyttet til høy alder
- har kunnskap om aldersdemens
- har kunnskap om mikrobiologi og de viktigste hygieniske prinsippene
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjenkjenne og vurdere ulike sykdomstegn
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskap om helsefaglige emner for å kunne identifisere avvik og sykdomstegn
- kan bidra til at brukere får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
- kan redegjøre for årsaker og identifisere symptomer på de vanligste sykdommer i kroppens ulike organsystemer
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet omfatter undervisning, selvstudium, gruppearbeid.
Forelesninger etterfølges av selvstudium samt innlevering av gruppeoppgaver, med påfølgende testing. Noe av pensum forventes det at studentene tilegner seg i grupper, hvor det skal svares på en rekke spørsmål.
Det vil bli gjennomført to tester i løpet av emnet. Testene vil i hovedsak bestå av flervalgsspørsmål og kortsvarsoppgaver.
Vurderingsuttrykk
Emnet omfatter undervisning, selvstudium, gruppearbeid.
Forelesninger etterfølges av selvstudium samt innlevering av gruppeoppgaver, med påfølgende testing. Noe av pensum forventes det at studentene tilegner seg i grupper, hvor det skal svares på en rekke spørsmål.
Det vil bli gjennomført to tester i løpet av emnet. Testene vil i hovedsak bestå av flervalgsspørsmål og kortsvarsoppgaver.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- obligatorisk deltagelse i gruppearbeid, med innlevering av gruppeoppgaver
- to tester