EPN-V2

VERN1400 Innføring i psykologiske og pedagogiske emner Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Psychology and Pedagogy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.

    Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Det anbefales å ha bestått VERN1310/VERND1310 før oppstart av dette emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne innføring i atferdsanalyse (1) og psykologi og pedagogikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan atferd formes av betingelser i omgivelsene (1)
    • kan redegjøre for hovedretninger innen psykologi og pedagogikk (2)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan definere og gi eksempler på følgende atferdsanalytiske grunnbegrepene: atferd og omgivelser, positiv forsterkning, intermitterende forsterkning, diskriminativ kontroll, betingede forsterkere og kjeder, negativ forsterkning, svekking, respondent atferd og følelser, motivasjonelle operasjoner, modellæring og regelstyring (1)
    • kan diskutere hovedretninger, analysenivåer og forklaringsmodeller innen psykologi og pedagogikk (2)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kunnskap om atferdsanalytiske begreper og hvordan de anvendes i praktisk miljøarbeid (1)
    • kan vurdere psykologiske og pedagogiske teorier i lys individ- og gruppeperspektivet (2)
    • har forståelse for at ulike profesjoner anvender ulike faglige tilnærminger (2)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet omfatter forelesninger, inter-teaching, selvstudium, seminargrupper med tilbud om veiledning fra faglærer og arbeid med individuelle oppgaver på bakgrunn av gjennomført gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Deltagelse på studieopplegg og gruppearbeid (2)
    • Deltakelse i studieopplegg og veiledning (1)
  • Vurdering og eksamen

    Mappekrav:

    • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer, innføring i atferdsanalyse (del 101).
    • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer innføring i psykologi og pedagogikk (del 102).

    Begge deler vektes likt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En sensor