Programplaner og emneplaner - Student
VERN1400 Innføring i psykologiske og pedagogiske emner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Psychology and Pedagogy
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.
Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.
-
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales å ha bestått VERN1310/VERND1310 før oppstart av dette emnet.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne innføring i atferdsanalyse (1) og psykologi og pedagogikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan atferd formes av betingelser i omgivelsene (1)
- kan redegjøre for hovedretninger innen psykologi og pedagogikk (2)
Ferdigheter
Studenten
- kan definere og gi eksempler på følgende atferdsanalytiske grunnbegrepene: atferd og omgivelser, positiv forsterkning, intermitterende forsterkning, diskriminativ kontroll, betingede forsterkere og kjeder, negativ forsterkning, svekking, respondent atferd og følelser, motivasjonelle operasjoner, modellæring og regelstyring (1)
- kan diskutere hovedretninger, analysenivåer og forklaringsmodeller innen psykologi og pedagogikk (2)
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om atferdsanalytiske begreper og hvordan de anvendes i praktisk miljøarbeid (1)
- kan vurdere psykologiske og pedagogiske teorier i lys individ- og gruppeperspektivet (2)
- har forståelse for at ulike profesjoner anvender ulike faglige tilnærminger (2)
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omfatter forelesninger, inter-teaching, selvstudium, seminargrupper med tilbud om veiledning fra faglærer og arbeid med individuelle oppgaver på bakgrunn av gjennomført gruppearbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse på studieopplegg og gruppearbeid (2)
- Deltakelse i studieopplegg og veiledning (1)
-
Vurdering og eksamen
Mappekrav:
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer, innføring i atferdsanalyse (del 101).
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer innføring i psykologi og pedagogikk (del 102).
Begge deler vektes likt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
En sensor