EPN-V2

VERN1400 Innføring i psykologiske og pedagogiske emner Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Psychology and Pedagogy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.

    Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne innføring i atferdsanalyse (1) og psykologi og pedagogikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan atferd formes av betingelser i omgivelsene (1)
    • kan redegjøre for hovedretninger innen psykologi og pedagogikk (2)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan definere og gi eksempler på følgende atferdsanalytiske grunnbegrepene: atferd og omgivelser, positiv forsterkning, intermitterende forsterkning, diskriminativ kontroll, betingede forsterkere og kjeder, negativ forsterkning, svekking, respondent atferd og følelser, motivasjonelle operasjoner, modellæring og regelstyring (1)
    • kan diskutere hovedretninger, analysenivåer og forklaringsmodeller innen psykologi og pedagogikk (2)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kunnskap om atferdsanalytiske begreper og hvordan de anvendes i praktisk miljøarbeid (1)
    • kan vurdere psykologiske og pedagogiske teorier i lys individ- og gruppeperspektivet (2)
    • har forståelse for at ulike profesjoner anvender ulike faglige tilnærminger (2)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet omfatter forelesninger, inter-teaching, selvstudium, seminargrupper med tilbud om veiledning fra faglærer og arbeid med individuelle oppgaver på bakgrunn av gjennomført gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Deltagelse på studieopplegg og gruppearbeid (2).
    • Flervalgstest (2).
    • Deltakelse i studieopplegg og veiledning (1).
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Mappeeksamen.

    Mappekrav:

    • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer, innføring i atferdsanalyse (del 101).
    • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer innføring i psykologi og pedagogikk (de l102).

    Begge deler vektes likt.

    Sensorordning: En sensor.

    Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Hjelpemidler til eksamen

    Ingen.

    Pensumliste

    Del 101 - Innføring i atferdsanalyse

    Horne, H. A. & Øyen, B. (2005). Målrettet miljøarbeid, anvendt atferdsanalyse: del 1. Læringsteori og dagliglivets pedagogikk (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.

    Anbefalt tilleggslitteratur

    Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2013). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson.[Finnes også som e-bok: https://www.dawsonera.com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397

    Isaksen, J., & Karlsen, A. (2013). Innføring i atferdsanalyse . Oslo: Universitetsforl.

    Martin, G., & Pear, J. (2015). Behavior modification: What it is and how to do it (10. utg.). Boston: Pearson Education.[Finnes også som e-bok: https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.hioa.no/lib/hioa/detail.action?docID=3570239

    Pryor, K. (2001). Positiv forsterkning: Kunsten å trene og lære (J. A. Farsethås, Overs). Oslo: Norsk atferdsanalytisk forening.

    Svartdal, F. (Red.). (2011). Psykologi: En introduksjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 6]

    Webster-Stratton, C. (2007). De utrolige årene: En veiledning i problemløsning for foreldre med barn i alderen 2-8 år (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Del 102 - Innføring i psykologi og pedagogikk

    Griggs, R. A. (2017). Psychology: A concise introduction (5. utg.). New York, NY: Worth Publishers. [Kap. 1, 2, 5, 6 (kun s. 265-278), 7, 9 og 10]

    (Pensumliste ajour: 2018-01-18 i APA-stil (6. utg.) /lmb, bibl. Kjeller)