Programplaner og emneplaner - Student
VERN1400 Introduction to Psychology and Pedagogy Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i psykologiske og pedagogiske emner
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.
Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne innføring i atferdsanalyse (1) og psykologi og pedagogikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan atferd formes av betingelser i omgivelsene (1)
- kan redegjøre for hovedretninger innen psykologi og pedagogikk (2)
Ferdigheter
Studenten
- kan definere og gi eksempler på følgende atferdsanalytiske grunnbegrepene: atferd og omgivelser, positiv forsterkning, intermitterende forsterkning, diskriminativ kontroll, betingede forsterkere og kjeder, negativ forsterkning, svekking, respondent atferd og følelser, motivasjonelle operasjoner, modellæring og regelstyring (1)
- kan diskutere hovedretninger, analysenivåer og forklaringsmodeller innen psykologi og pedagogikk (2)
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om atferdsanalytiske begreper og hvordan de anvendes i praktisk miljøarbeid (1)
- kan vurdere psykologiske og pedagogiske teorier i lys individ- og gruppeperspektivet (2)
- har forståelse for at ulike profesjoner anvender ulike faglige tilnærminger (2)
Teaching and learning methods
Emnet omfatter forelesninger, inter-teaching, selvstudium, seminargrupper med tilbud om veiledning fra faglærer og arbeid med individuelle oppgaver på bakgrunn av gjennomført gruppearbeid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse på studieopplegg og gruppearbeid (2).
- Flervalgstest (2).
- Deltakelse i studieopplegg og veiledning (1).
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Mappeeksamen.
Mappekrav:
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer, innføring i atferdsanalyse (del 101).
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer innføring i psykologi og pedagogikk (de l102).
Begge deler vektes likt.
Sensorordning: En sensor.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen.
Pensumliste
Del 101 - Innføring i atferdsanalyse
Horne, H. A. & Øyen, B. (2005). Målrettet miljøarbeid, anvendt atferdsanalyse: del 1. Læringsteori og dagliglivets pedagogikk (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.
Anbefalt tilleggslitteratur
Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2013). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson.[Finnes også som e-bok: https://www.dawsonera.com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397
Isaksen, J., & Karlsen, A. (2013). Innføring i atferdsanalyse . Oslo: Universitetsforl.
Martin, G., & Pear, J. (2015). Behavior modification: What it is and how to do it (10. utg.). Boston: Pearson Education.[Finnes også som e-bok: https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.hioa.no/lib/hioa/detail.action?docID=3570239
Pryor, K. (2001). Positiv forsterkning: Kunsten å trene og lære (J. A. Farsethås, Overs). Oslo: Norsk atferdsanalytisk forening.
Svartdal, F. (Red.). (2011). Psykologi: En introduksjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 6]
Webster-Stratton, C. (2007). De utrolige årene: En veiledning i problemløsning for foreldre med barn i alderen 2-8 år (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Del 102 - Innføring i psykologi og pedagogikk
Griggs, R. A. (2017). Psychology: A concise introduction (5. utg.). New York, NY: Worth Publishers. [Kap. 1, 2, 5, 6 (kun s. 265-278), 7, 9 og 10]
(Pensumliste ajour: 2018-01-18 i APA-stil (6. utg.) /lmb, bibl. Kjeller)