Programplaner og emneplaner - Student
VERN1310 Innføring i samfunnsvitenskapelige og juridiske emner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Social Sciences and Law
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleieBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innføring i samfunnsfaglige og juridiske emner skal gi studenten innsikt i hvordan sosiale prosesser, styringsverk, organisatoriske betingelser, lovgrunnlag og rettslige idealer kan innvirke på tjenesteyter og tjenestemottaker.
Sosiologi og sosialantropologi gir redskap til å analysere og forstå sosiale kontekster samt hvordan individ og samfunn gjensidig påvirker hverandre. Stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori gir innføring i de politiske, administrative og organisatoriske rammene vernepleieren arbeider innenfor. Juridiske emner gir studenten innføring i tjenestemottakers rettsikkerhet gjennom rettsriktig og ikke-krenkende yrkesutøvelse.
Anbefalte forkunnskaper
- Passed the first year of the programme
- Completed first aid course, within the last three years
- If the student takes ERGOPRA2 before ERGOPRA1, they must pass ERGOPRA2 before starting on this course.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
- har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
- har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
- har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
- har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
- har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
- har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
- har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
- har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
- har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
- har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
- har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
- har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
- har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
- kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
- kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
- kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
- kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
- kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
- kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
- kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
- kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
- har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
- har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
- har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
- har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
- kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
- har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)
Arbeids- og undervisningsformer
Emnets tre samfunnsfaglige perspektiver presenteres med forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.
Den organiserte undervisningen i emnet avsluttes med et seminar der alle tre fagområdene inngår.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse i forberedelse og gjennomføring av seminar.
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen, individuell. To uker for heltid, tre uker for deltid, omfang inntil 3200 ord.
Ved ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, to uker for heltid og deltid.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Occupational therapists help people with disabilities in order to facilitate their participation in activities which are important in daily life, at work or in society at large. Their work can focus on assessment, treatment and rehabilitation or habilitation in the specialist health service or rehabilitation institutions in the municipal health service. This means cooperation and communication with users, next of kin, colleagues and other relevant bodies. Through systematic work and methodical use of activity, the occupational therapist contributes to the possibility of activity and participation. Occupational therapy takes an evidenced-based approach.
The course consists of practical training in the field of somatic health. Topics, theories, issues, processes, tools and methods from previous courses, in particular the course ERGO1300 Physical Health - Occupation and Participation, form the basis for developing new theoretical and practical knowledge central to the practical training establishment in question. Reflection on practical training and clinical reasoning will contribute to personal and academic development and strengthen professional identity, insight and knowledge.
Half of the class will take the course ERGOPRA1 before ERGOPRA2, while the other half takes ERGOPRA2 before ERGOPRA1. The learning outcomes of these two courses must be seen in relation to each other, as it is of great importance whether ERGOPRA 1 is taken before or after ERGOPRA 2. Progression is expected from the first to the second practical training period, as outlined in the learning outcome descriptions below.
The course consists of the following subject areas from the national curriculum, specified below as the number of credits:
- Rehabilitative work (8 ECTS)
- Habilitative work (3 ECTS)
- Therapeutic work (3 ECTS)
- Ethics (1 ECTS)