EPN-V2

VERN1110 Fagets utvikling og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
The Development of the Subject Social Education and Ethics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
    • kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
    • kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
    • kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
    • kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)

    Ferdighet

    Studenten:

    • kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
    • kan identifisere et dilemma (2)
    • kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
    • har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
    • kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
    • kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet omfatter forelesninger, selvstudium, ekskursjon, gruppearbeid og filmfremvisninger. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper er obligatorisk og utgjør ca 8 timer. Studentene skal presentere case, gi eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til diskusjon og etisk refleksjon. Når studentene jobber i seminargrupper innen fagområdet etikk må gruppene selv be om veiledning fra faglærer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • deltakelse på ekskursjoner (1)
    • forberede intervjuguide, og gjennomføre gruppepresentasjon etter gjennomført intervju (1)
    • deltakelse i seminargruppe (2)
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    To sensorer