EPN-V2

VERB2300 Anvendt atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Behavior Analysis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet vektlegger planlegging, dokumentasjon og evaluering av tiltak basert på anvendt atferdsanalyse. Hovedfokuset er å fremme mestring, selvstendighet og økt livskvalitet hos tjenestemottaker. Studenten skal integrere kunnskap fra tidligere emner og faglig begrunne valg av kartleggingsverktøy, målatferd, registering, tiltak og valg av N=1 design. Sosial validitet skal vurderes samt at valgene er i tråd med gjeldende rettigheter og lover. Studenten skal i dette emnet praktisere flere av de teoretiske prinsippene fra VERB2200. Emnet går over 10 uker.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Gjennomført VERB2200

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første studieår

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive ulike parters og profesjoners ansvar i en forsvarlig målvalgs prosess
    • kan gjøre rede for tilrettelegging for beslutningsstøtte, medvirkning og selvbestemmelse i et livsløp
    • kan gjøre rede for hvordan ferdigheter kan etableres og opprettholdelse i et livsløp
    • kan skissere tilrettelegging for opprettholdelse og endring av atferd på individnivå, gjennom kartlegging, tiltaksbeskrivelser og evaluering
    • kan gjøre rede for funksjonelle kartlegginger
    • kan beskrive tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper for å forebygge og redusere utfordrende atferd
    • kan beskrive anvendelsen av atferdsanalytiske prinsipper i personalopplæring
    • kan beskrive en rettslig og faglig forsvarlig saksbehandling ved enkeltvedtak om tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende utvalgte kartleggingsmetoder for å utarbeide tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
    • kan, i samarbeid med andre, gjennomføre en faglig forsvarlig planleggings- og målvalgs prosess med vekt på tjenestemottakers ønsker og selvbestemmelse
    • kan formulere mål på ulike nivåer i tiltaksarbeid
    • kan begrunne valg av registreringsmåte og design, samt fremstilledata fra tiltak
    • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk, rundskriv og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakere
    • kan anvende oppdatert kunnskap om lovverk og relevante veiledere knyttet til bruk av tvang og makt
    • kan gi atferdsspesifiserende tilbakemelding til medstudenter ved muntlige presentasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte faglige-, etiske- og juridiske problemstillinger ved tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
    • kan formidle fagkunnskap skriftlig og muntlig
    • kan gjør rede for metoder for systematisk innhenting av ulike parters erfaring og kunnskap
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, oppgaveløsning med utgangspunkt i casebeskrivelser, veiledet gruppearbeid samt praktiske ferdighetsøvelser.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Innlevering av skriftlig forarbeid til veiledet gruppearbeid, 6 deltagere per gruppe, inntil 1500 ord
    • 100 prosent tilstedeværelse i veiledet gruppearbeid med case
    • Muntlig presentasjon i veiledet gruppearbeid av caseanalyse, målvalgs- og opplæringsplan
    • Individuell muntlig presentasjon av målvalgs- og opplæringsplan ut fra caseanalyse i gruppe på 6 studenter. Tilbakemelding etter gitte kriterier fra medstudenter
    • Individuell prosjektbeskrivelse for selvendringsprosjekt, inntil 1000 ord
    • Individuell muntlig presentasjon av selvendringsprosjektet i gruppe på 6 studenter. Tilbakemelding etter gitte kriterier fra medstudenter og faglærer.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager, inntil 3200 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert karakterskala A-F

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av en ekstern og en intern sensor.

  • Emneoverlapp

    5 credits overlap with VERN2110/VERND2110/VERNL2110

    10 credits overlap with VERNL2400/VERND2400/VERN2400