Studieinfo emne VERB2300 2021 HØST
VERB2300 Anvendt atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Behavior Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vektlegger planlegging, dokumentasjon og evaluering av tiltak basert på anvendt atferdsanalyse. Hovedfokuset er å fremme mestring, selvstendighet og økt livskvalitet hos tjenestemottaker. Studenten skal integrere kunnskap fra tidligere emner og faglig begrunne valg av kartleggingsverktøy, målatferd, registering, tiltak og valg av N=1 design. Sosial validitet skal vurderes samt at valgene er i tråd med gjeldende rettigheter og lover. Studenten skal i dette emnet praktisere flere av de teoretiske prinsippene fra VERB2200. Emnet går over 10 uker.
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført VERB2200
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive ulike parters og profesjoners ansvar i en forsvarlig målvalgs prosess
- kan gjøre rede for tilrettelegging for beslutningsstøtte, medvirkning og selvbestemmelse i et livsløp
- kan gjøre rede for hvordan ferdigheter kan etableres og opprettholdelse i et livsløp
- kan skissere tilrettelegging for opprettholdelse og endring av atferd på individnivå, gjennom kartlegging, tiltaksbeskrivelser og evaluering
- kan gjøre rede for funksjonelle kartlegginger
- kan beskrive tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper for å forebygge og redusere utfordrende atferd
- kan beskrive anvendelsen av atferdsanalytiske prinsipper i personalopplæring
- kan beskrive en rettslig og faglig forsvarlig saksbehandling ved enkeltvedtak om tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende utvalgte kartleggingsmetoder for å utarbeide tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- kan, i samarbeid med andre, gjennomføre en faglig forsvarlig planleggings- og målvalgs prosess med vekt på tjenestemottakers ønsker og selvbestemmelse
- kan formulere mål på ulike nivåer i tiltaksarbeid
- kan begrunne valg av registreringsmåte og design, samt fremstilledata fra tiltak
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk, rundskriv og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakere
- kan anvende oppdatert kunnskap om lovverk og relevante veiledere knyttet til bruk av tvang og makt
- kan gi atferdsspesifiserende tilbakemelding til medstudenter ved muntlige presentasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte faglige-, etiske- og juridiske problemstillinger ved tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- kan formidle fagkunnskap skriftlig og muntlig
- kan gjør rede for metoder for systematisk innhenting av ulike parters erfaring og kunnskap
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, oppgaveløsning med utgangspunkt i casebeskrivelser, veiledet gruppearbeid samt praktiske ferdighetsøvelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Innlevering av skriftlig forarbeid til veiledet gruppearbeid, 6 deltagere per gruppe, inntil 1500 ord
- 100 prosent tilstedeværelse i veiledet gruppearbeid med case
- Muntlig presentasjon i veiledet gruppearbeid av caseanalyse, målvalgs- og opplæringsplan
- Individuell muntlig presentasjon av målvalgs- og opplæringsplan ut fra caseanalyse i gruppe på 6 studenter. Tilbakemelding etter gitte kriterier fra medstudenter
- Individuell prosjektbeskrivelse for selvendringsprosjekt, inntil 1000 ord
- Individuell muntlig presentasjon av selvendringsprosjektet i gruppe på 6 studenter. Tilbakemelding etter gitte kriterier fra medstudenter og faglærer.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager, inntil 3200 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A-F
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en ekstern og en intern sensor.