EPN-V2

VERB1600 Pedagogikk, psykologi og psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy, Psychology, and Mental Health Work
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2026/2027
Emnehistorikk
  • Innledning

    Dette emnet gir en innføring i normalpsykologisk grunnkunnskap og sentrale retninger i pedagogikk, i tillegg til psykisk sykdom, helsearbeid og behandlingsmetoder i normalpopulasjon og i populasjoner med intellektuell funksjonsnedsettelse/psykisk utviklingshemming. Oversikt over aktuelt lovverk inngår også.

    Emnet går over 6 uker.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive forskjellige teoretiske perspektiver i psykologi og pedagogikk - og hvordan disse kan interagere
    • kan redegjøre for biologisk, kognitiv, sosioemosjonell og sosiokulturell normalutvikling og faktorer som kan føre til avvik og skjevutvikling
    • kan forklare psykisk samsykdom (komorbide lidelser) hos personer med intellektuell funksjonsnedsettelse
    • kan gjøre rede for anerkjente behandlingsmetoder for psykiske lidelsene og rusmiddelavhengighet
    • kan beskrive juridisk metode og lovverk som angår forsvarlighet, samtykke og bruk av tvangsmidler i behandling av psykisk sykdom/lidelser

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan drøfte sentrale forklaringsmodeller i psykologi og pedagogikk og kunne vurdere sammenheng mellom disse
    • kan vurdere ulike læringsteoretiske og pedagogiske tilnærminger
    • kan reflektere over psykisk sykdom blant mennesker med intellektuell funksjonsnedsettelse
    • kan anvende og legge til grunn lovverk relatert til behandling av psykiske lidelser og rusmiddelavhengighet

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • grunnleggende forståelse for hva som kjennetegner vitenskapelig psykologi og pedagogikk
    • oversikt over bredden av teoretiske og kliniske tilnærminger i moderne psykologi og pedagogikk, i både normalpopulasjonen og i populasjoner med intellektuell funksjonsnedsettelse
    • forståelse for betydningen av juridisk kunnskap, i rollen som helseprofesjonsutøver.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium og studentaktive metoder.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av en intern sensor.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Ingen.