Programplaner og emneplaner - Student
VERB1500 Psykopatologi, sykdomslære og behandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychopathology, Pathology and Treatment
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal lære å identifisere ulike symptomer på sykdom og skade. De skal foreta relevante undersøkelser og målinger, samt utføre praktiske prosedyrer på øvingsposten, inkludert førstehjelp. Emnet går over 10 uker. Psykisk helsearbeid og rus avholdes som en egen blokk i emnet over 3 uker.
Anbefalte forkunnskaper
Masteroppgaven gis en foreløpig bokstavkarakter gradert skala A-F. Ved gruppeoppgave skal begge studentene tildeles den samme karakteren.
Karakteren på den skriftlige oppgaven offentliggjøres minst 48 timer før gjennomføring av muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan foreløpig karakter justeres inntil 2 karakterer opp eller ned på bakgrunn av sensorenes bedømming av studentens prestasjoner ved den muntlige eksamenen.
Karakteren på den skriftlige oppgaven kan påklages. Det er individuell klageadgang på karakteren, dvs. at en klage på karakteren bare har konsekvenser for den kandidaten som har fremmet den. Hvis karakteren endres som følge av ny sensur, må studenten også fremstille seg til ny muntlig eksamen. Karakteren etter muntlig eksamen kan ikke påklages. Studenter som får karakteren F etter muntlig eksamen kan levere ny eller omarbeidet masteroppgave til sensur én gang.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive psykisk helse i et livsløpsperspektiv og diagnostiske systemer for psykiske lidelser
- kan beskrive samsykdom (komorbide lidelser), både somatisk og psykisk, hos personer med funksjonsnedsettelse
- kan gjøre rede for anerkjente behandlingsmetoder for de mest utbredte psykiske lidelsene og ruslidelse
- kan gjøre rede for hvordan psykisk lidelse og ruslidelse påvirker den enkeltes hverdag
- kan beskrive forebyggende tiltak og behandling av psykisk lidelser og ruslidelse
- kan gjøre rede for relevant lovverk innen psykisk helse og rusomsorg
- kan gjøre rede for symptomer på sykdom og sykdommens betydning for god helse i et livsløpsperspektiv
- kan gjøre rede for behandlingsformer ved somatisk sykdom
- kan beskrive kunnskapsbaserte sykdomsforebyggende tiltak og helsefremmende atferd
- kan skissere aktuelle behandlingsforløp
- kan beskrive fysiske og kognitive endringer og konsekvenser av disse knyttet til høy alder
- kan beskrive symptomer på nevrologisk svikt og sykdommens påvirkning på helsen
Ferdigheter
Studenten
- kan demonstrere helsefaglige prosedyrer i henhold til VAR-Healthcare (prosedyre- og kunnskapsbase for helsetjenesten)
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kartlegge indikasjoner på redusert psykisk helse
- kan demonstrere sentrale prinsipper og hjelpemidler innenfor forflytning
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere sammenhenger mellom helse og sykdom, herunder funksjonshemming og funksjonsnedsettelse
- kan identifisere avvik og sykdomstegn, samt bidra til at pasienter får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
- kan presentere aktuell forskning innenfor somatisk og psykisk helse
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, skriftlig gruppeoppgave, demonstrasjoner, ferdighetstrening og selvstudier. Emnet deles i to deler, hvor det undervises i psykisk helse i de første tre ukene, etterfulgt av somatisk sykdomslære og øvingspost.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- gruppearbeid (6 studenter pr. gruppe), med innlevering av skriftlig oppgave inntil 2000 ord knyttet til psykisk helse, som krever 100 prosent tilstedeværelse
- to flervalgsoppgaver knyttet til sykdomslære og behandling, minimum 80 prosent riktig svar per flervalgsoppgave
- 100 prosent tilstedeværelse i demonstrasjoner og ferdighetstrening på øvingsposten
- 100 prosent tilstedeværelse på førstehjelpskurs knyttet til øvingspost
- én praktisk prøve knyttet til utføring av prosedyrer ved øvingsposten
Vurdering og eksamen
Det blir arrangert seminarer med veiledere der studentene legger frem utkast til masteroppgavetekst, som vil bli diskutert og bearbeidet.
Det gis tilbud om 10 timer individuell veiledning på masteroppgaven.
Masteroppgaven skal leveres som monografi eller som artikkelmanus. Inntil to studenter kan gå sammen om å skrive en felles masteroppgave. Det skal ved innlevering vedlegges et skriv der det går frem hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hovedansvar for.
Individuelle oppgaver i monografiform forventes å ha et omfang på 50 sider (+/- 20 %) Monografioppgaver skrevet av to studenter, forventes å ha et omfang på om lag 70 sider.
Individuelle oppgaver i artikkelform skal bestå av én vitenskapelig artikkel. I tillegg skal det utarbeides en utdypende tekst som presenterer og drøfter tematiske og metodiske sider ved masteroppgaven som ikke er tilstrekkelig dekket i artikkelen. Oppgaver i artikkelform skrevet av to studenter, skal bestå av to vitenskapelige artikler som tematisk hører sammen, og ett sammenbindende notat. I det sammenbindende notatet skal studenten(e) presentere og drøfte tematiske og metodiske sider ved masteroppgaven som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene. Artikkelen og det sammenbindende notatet skal til sammen være på maks. 50 sider ved individuelle oppgaver og på maks. 70 sider når to studenter skriver artikler sammen.
Hjelpemidler ved eksamen
For å kunne levere masteroppgaven til sensur må følgende være utført og godkjent:
Veiledning til masteroppgave
- 5 timer veiledning på masteroppgaven, herav minimum 3 timer skal være gitt av hovedveileder
- Dokumentasjon av gjennomført veiledning gjøres gjennom veileders oversikt over den veiledningen studenten har hatt i arbeidet med masteroppgaven.
Vurderingsuttrykk
Masteroppgave med justerende muntlig eksamen
- Skriftlig masteroppgave, individuell eller i gruppe på to studenter, og individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i masteroppgaven (ca. 1 time).
- Kun studenter med bestått karakter på den skriftlige masteroppgaven, kan fremstille seg til muntlig eksamen.
- Oppgaven skrives jamfør gjeldene retningslinjer for masteroppgave i psykisk helsearbeid.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneoverlapp
Masteroppgaven vurderes av en kommisjon bestående av én intern og minst én ekstern sensor. Veileder kan ikke være intern sensor