Programplaner og emneplaner - Student
VERB1500 Psykopatologi, sykdomslære og behandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychopathology, Pathology and Treatment
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Cecilie Basberg Neumann
Sidsel Natland
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført VERB1300 og VERB1400
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive psykisk helse i et livsløpsperspektiv og diagnostiske systemer for psykiske lidelser
- kan beskrive samsykdom (komorbide lidelser), både somatisk og psykisk, hos personer med funksjonsnedsettelse
- kan gjøre rede for anerkjente behandlingsmetoder for de mest utbredte psykiske lidelsene og ruslidelse
- kan gjøre rede for hvordan psykisk lidelse og ruslidelse påvirker den enkeltes hverdag
- kan beskrive forebyggende tiltak og behandling av psykisk lidelser og ruslidelse
- kan gjøre rede for relevant lovverk innen psykisk helse og rusomsorg
- kan gjøre rede for symptomer på sykdom og sykdommens betydning for god helse i et livsløpsperspektiv
- kan gjøre rede for behandlingsformer ved somatisk sykdom
- kan beskrive kunnskapsbaserte sykdomsforebyggende tiltak og helsefremmende atferd
- kan skissere aktuelle behandlingsforløp
- kan beskrive fysiske og kognitive endringer og konsekvenser av disse knyttet til høy alder
- kan beskrive symptomer på nevrologisk svikt og sykdommens påvirkning på helsen
Ferdigheter
Studenten
- kan demonstrere helsefaglige prosedyrer i henhold til VAR-Healthcare (prosedyre- og kunnskapsbase for helsetjenesten)
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kartlegge indikasjoner på redusert psykisk helse
- kan demonstrere sentrale prinsipper og hjelpemidler innenfor forflytning
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere sammenhenger mellom helse og sykdom, herunder funksjonshemming og funksjonsnedsettelse
- kan identifisere avvik og sykdomstegn, samt bidra til at pasienter får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
- kan presentere aktuell forskning innenfor somatisk og psykisk helse
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, skriftlig gruppeoppgave, demonstrasjoner, ferdighetstrening og selvstudier. Emnet deles i to deler, hvor det undervises i psykisk helse i de første tre ukene, etterfulgt av somatisk sykdomslære og øvingspost.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- gruppearbeid (6 studenter pr. gruppe), med innlevering av skriftlig oppgave inntil 2000 ord knyttet til psykisk helse, som krever 100 prosent tilstedeværelse
- to flervalgsoppgaver knyttet til sykdomslære og behandling, minimum 80 prosent riktig svar per flervalgsoppgave
- 100 prosent tilstedeværelse i demonstrasjoner og ferdighetstrening på øvingsposten
- 100 prosent tilstedeværelse på førstehjelpskurs knyttet til øvingspost
- én praktisk prøve knyttet til utføring av prosedyrer ved øvingsposten
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen innen somatisk sykdom og behandling, under tilsyn, 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser kontrolleres av én sensor, og vurderes automatisk.
Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.
Emneoverlapp
10 stp. overlapp med VERN2320/VERND2320/VERNL2320
5 studiepoeng overlapp med VERN3100(2)/VERND3100(2)/VERNL3100(2) psykisk helse