EPN-V2

VERB1400 Farmakologi og legemiddelhåndtering Emneplan

Engelsk emnenavn
Pharmacology and Medicine Administration
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet undervises det i grunnleggende farmakologi. Legemiddelhåndtering og legemiddelregning er sentrale oppgaver for vernepleiere. Det undervises i legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet etter gjeldene lover og retningslinjer, og om nødvendigheten av nøyaktighet i arbeidet med legemidler. Virkning og bivirkninger ved legemidler, samt interaksjoner mellom legemidler er sentralt i emnet. Emnet går over 3 uker.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført VERB1300

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har bred kunnskap om forebyggende helsearbeid; kan se dagens helseutfordringer i et samfunnsmessig, historisk, globalt og økologisk bærekraftig perspektiv, og relatere dem til ulike helse- og oppvekstyrker
  • Har kunnskap om omsorg, og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper innen helse- og oppvekstyrker
  • Har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innen helse- og oppvekstyrker og læreryrket
  • Har kunnskap om læring og forutsetninger for læring

Ferdigheter

Studenten

  • Kan analysere læreplaner og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere egen undervisningspraksis, med vekt på undervisningsplanlegging
  • Kan lede læringsprosesser og anvende kunnskap om kommunikasjon og konfliktløsning til å skape et konstruktivt læringsmiljø og gode samarbeidsforhold
  • Kan kommunisere og samhandle med elever, kolleger og ulike samarbeidspartnere
  • Kan benytte egnede undervisningsmetoder og veiledningstrategier tilpasset ulike situasjoner og målgrupper
  • Kan analysere kompetansebehovet når det gjelder digital kompetanse, omsorgsutøvelse og forebyggende helsearbeid i ulike helse- og oppvekstyrker

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan identifisere og drøfte ulike faktorer som kan fremme helse og forebygge sykdom og helseskade, og kan relatere helseforhold til kulturelle, verdimessige og ideologiske strømninger
  • Har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer og verdigrunnlag, og kan forankre opplæringen i disse
  • Kan legge til rette, og drøfte betingelsene for en relevant og helhetlig yrkesopplæring
  • Kan relatere eget lærerarbeid til skolens verdigrunnlag, og arbeide aktivt for å fremme dette

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • kan gjøre rede for interaksjoner og bivirkninger ved bruk av legemidler
  • kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
  • kan gjøre rede for legemiddelhåndtering i henhold til prosedyre
  • kan gjøre rede for aktuelle lover og retningslinjer innenfor legemiddelhåndtering
  • kan gjøre rede for avhengighetsrisiko og misbruk av legemidler
  • kunnskap om generisk bytte

Ferdigheter

Studenten

  • kan demonstrere legemiddelhåndtering i henhold til gjeldende prosedyre og lovverk, herunder egen- og dobbeltkontroll
  • kan gjennomføre utregninger av dose, styrke, mengde, hastighet og fortynning
  • kan anvende Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka

Generell kompetanse

Studenten

  • kan dokumentere virkning og bivirkning av legemidler, og kan anvende melderutiner for avvik og bivirkninger
  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuelt muntlig fremlegg med digital presentasjon, der hensikten er å reflektere over erfaringer fra pedagogisk praksis, med særlig vekt på ledelse av læreprosesser. Fremlegget skal være forankret i pedagogisk teori. Omfang: 15 minutter

Arbeidskrav 2

Individuell skriftlig, faglig refleksjon der hensikten er å vise og sammenligne omsorgsutfordringer i minimum to ulike HO-yrker. Omfang: 2000 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg

Arbeidskrav 3

Gruppebasert, faglig forankret skriftlig oppgave der hensikten er å sammenligne hvordan de yrkesfaglige kjerneelementene kommunikasjon og forebyggende helsearbeid kommer til uttrykk i minimum ett omsorgsrelatert og ett servicerelatert helse- og oppvekstyrke. Omfang: 2500 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell skriftlig semesteroppgave innen temaet forebyggende helsearbeid i eget primæryrke. Studenten formulerer en problemstilling og gjennomfører en enkel vitenskapelig undersøkelse i tilknytning til yrkesfaglig praksis. Oppgaven avsluttes med en faglig forankret refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesretting av opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått eksamen kan første gangs innleverte eksamen omarbeides én gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (legemiddelregning), 3 timer,

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator utlevert fra OsloMet

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer. Utdanningen har tilsynssensor som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Sensorordning

Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven og sensorveiledningen. Hver besvarelse kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Emneoverlapp

1 stp. overlapp med VERNLEG