EPN-V2

VERB1300 Anatomi og fysiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy and Physiology
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap om menneskets primære behov, anatomi, fysiologi og motorisk utvikling er sentralt for helsepersonell. Emnet omhandler også cytologi, mikrobiologi, genetikk og nevroanatomi.

Vernepleiere må også ha grunnleggende kompetanse i å observere og samtale med barn og unge, for å forstå deres liv og hvordan arbeid med barn kan foregå i tverrprofesjonelt person- og familiesentrert arbeid. Temaet tydeliggjøres i det tverrfaglige undervisningsopplegget, INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», arbeidsomfang tilsvarende 1,5 studiepoeng. INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med * og skrevet i kursiv.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive kroppens oppbygging og funksjon
  • kan gjøre rede for menneskets primære behov
  • kan beskrive de viktigste hygieniske prinsipper
  • kan presentere sentrale aspekter innen mikrobiologi
  • kan beskrive oppbyggingen av en celle og dens funksjon
  • kan beskrive ulike organsystemers oppbygging og fysiologi, med særlig fokus på nevrologi
  • kan beskrive normal motorisk utvikling og faktorer som kan påvirke utviklingen
  • kan beskrive sansenes normale utvikling og funksjon og faktorer som kan påvirke utviklingen
  • har en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold *

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette*

Generell kompetanse

Studenten

  • har en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlig oppgave, flervalgsoppgave og selvstudium.

I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», inngår 2 seminardager, digitale læringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent

  • Deltakelse på seminar, minimum 80 prosent tilstedeværelse
  • En flervalgsoppgave med minimum 80 prosent korrekt svar innen en gitt tidsfrist
  • arbeidskrav beskrevet under INTER 1100 https://uni.oslomet.no/interact/

Vurdering og eksamen

None

Hjelpemidler ved eksamen

Knowledge

After completion of the course, the student has

  • knowledge of universal design and the purpose behind this concept
  • an understanding of the difference between universal design and accessibility
  • knowledge of user diversity and user needs in relation to the design of ICT solutions in general, and libraries and archives in particular
  • knowledge of relevant conventions, legislations and guidelines
  • an understanding of usability and user testing

Skills

After completion of the course, the student is able to

  • carry out user analyses, based on different user demographics and contexts
  • conduct a selection of accessibility tests
  • evaluate whether products and services are universally designed

General competences

After completion of the course, the student

  • is aware of user diversity and potential barriers against equal participation in society
  • understands legislation and measures for developing an inclusive society

Vurderingsuttrykk

The course consists of lectures, group work, labs and self-study.

Sensorordning

A compulsory oral presentation of an academic paper on a relevant topic related to universal design. The presentation is either individual or a collaboration between two students. Course requirements must be completed and approved before the student can hand in the exam.

Emneoverlapp

An individual report based on the coursework requirements (approx. 5-10 pages), and an individual essay (approx. 10 pages) are submitted for assessment. The topic of each project must be approved.

The essay accounts for 60% and the report accounts for 40% of the grade. The student must pass both parts to pass the course.

Students having failed or having valid absence are entitled to sit for a new examination in the part(s) they have failed.