Programplaner og emneplaner - Student
VERB1300 Anatomi og fysiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Anatomy and Physiology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap om menneskets primære behov, anatomi, fysiologi og motorisk utvikling er sentralt for helsepersonell. Emnet omhandler også cytologi, mikrobiologi, genetikk og nevroanatomi.
Vernepleiere må også ha grunnleggende kompetanse i å observere og samtale med barn og unge, for å forstå deres liv og hvordan arbeid med barn kan foregå i tverrprofesjonelt person- og familiesentrert arbeid. Temaet tydeliggjøres i det tverrfaglige undervisningsopplegget, INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», arbeidsomfang tilsvarende 1,5 studiepoeng. INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med * og skrevet i kursiv.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive kroppens oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for menneskets primære behov
- kan beskrive de viktigste hygieniske prinsipper
- kan presentere sentrale aspekter innen mikrobiologi
- kan beskrive oppbyggingen av en celle og dens funksjon
- kan beskrive ulike organsystemers oppbygging og fysiologi, med særlig fokus på nevrologi
- kan beskrive normal motorisk utvikling og faktorer som kan påvirke utviklingen
- kan beskrive sansenes normale utvikling og funksjon og faktorer som kan påvirke utviklingen
- har en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold *
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette*
Generell kompetanse
Studenten
- har en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlig oppgave, flervalgsoppgave og selvstudium.
I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», inngår 2 seminardager, digitale læringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent
- Deltakelse på seminar, minimum 80 prosent tilstedeværelse
- En flervalgsoppgave med minimum 80 prosent korrekt svar innen en gitt tidsfrist
- arbeidskrav beskrevet under INTER 1100 https://uni.oslomet.no/interact/
Vurdering og eksamen
None
Hjelpemidler ved eksamen
Knowledge
After completion of the course, the student has
- knowledge of universal design and the purpose behind this concept
- an understanding of the difference between universal design and accessibility
- knowledge of user diversity and user needs in relation to the design of ICT solutions in general, and libraries and archives in particular
- knowledge of relevant conventions, legislations and guidelines
- an understanding of usability and user testing
Skills
After completion of the course, the student is able to
- carry out user analyses, based on different user demographics and contexts
- conduct a selection of accessibility tests
- evaluate whether products and services are universally designed
General competences
After completion of the course, the student
- is aware of user diversity and potential barriers against equal participation in society
- understands legislation and measures for developing an inclusive society
Vurderingsuttrykk
The course consists of lectures, group work, labs and self-study.
Sensorordning
A compulsory oral presentation of an academic paper on a relevant topic related to universal design. The presentation is either individual or a collaboration between two students. Course requirements must be completed and approved before the student can hand in the exam.
Emneoverlapp
An individual report based on the coursework requirements (approx. 5-10 pages), and an individual essay (approx. 10 pages) are submitted for assessment. The topic of each project must be approved.
The essay accounts for 60% and the report accounts for 40% of the grade. The student must pass both parts to pass the course.
Students having failed or having valid absence are entitled to sit for a new examination in the part(s) they have failed.