Studieinfo emne VERB1300 2021 HØST
VERB1300 Anatomi og fysiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Anatomy and Physiology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap om menneskets primære behov, anatomi, fysiologi og motorisk utvikling er sentralt for helsepersonell. Emnet omhandler også cytologi, mikrobiologi, genetikk og nevroanatomi.
Vernepleiere må også ha grunnleggende kompetanse i å observere og samtale med barn og unge, for å forstå deres liv og hvordan arbeid med barn kan foregå i tverrprofesjonelt person- og familiesentrert arbeid. Temaet tydeliggjøres i det tverrfaglige undervisningsopplegget, INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», arbeidsomfang tilsvarende 1,5 studiepoeng. INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med * og skrevet i kursiv.
Emnet går over totalt 7 uker inkludert Interact.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive kroppens oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for menneskets primære behov
- kan beskrive de viktigste hygieniske prinsipper
- kan presentere sentrale aspekter innen mikrobiologi
- kan beskrive oppbyggingen av en celle og dens funksjon
- kan beskrive ulike organsystemers oppbygging og fysiologi, med særlig fokus på nevrologi
- kan beskrive normal motorisk utvikling og faktorer som kan påvirke utviklingen
- kan beskrive sansenes normale utvikling og funksjon og faktorer som kan påvirke utviklingen
- har en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold *
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette*
Generell kompetanse
Studenten
- har en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, skriftlig oppgave, flervalgsoppgave og selvstudium.
I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», inngår 2 seminardager, digitale læringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent
-
Gruppearbeid, 6 studenter pr. gruppe
-
med innlevering av skriftlige oppgaver inntil 1000 ord
-
minimum 80 prosent tilstedeværelse
-
-
En flervalgsoppgave med minimum 80 prosent korrekt svar innen en gitt tidsfrist
-
arbeidskrav beskrevet under INTER 1100 se nettsiden til INTERACT: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, i form av flervalgstest, 3 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven og sensorveiledningen. Hver besvarelse kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.
Emneoverlapp
10 stp. overlapp med VERN1500/VERND1500/VERNL1500