Programplaner og emneplaner - Student
VERB1100 Profesjonsidentitet og yrkesrolle Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Identity and Professional Role
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ulike sjangrer og formidlingsstrategier i sakprosa og kan anvende dem i egne arbeider
- har spesialisert forståelse av sakprosafeltet og dets stilling i den norske offentligheten, samt sentrale publikasjonsformer. Feltet settes også inn i en bredere skandinavisk og internasjonal kontekst
- har inngående kunnskap om litteratursosiologiske forhold
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere sakprosafeltets tilnærminger, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning ved hjelp av et bredt spekter av forskningsmetoder og tekstlige virkemidler
- har analytisk og praktisk kompetanse på kildekritikk, som er et viktig element i all saklitteratur, og kan anvende denne kompetansen til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan anvende vitenskaps- eller fagbasert kunnskap i faglitterær produksjon
- kan analysere egne faglige problemstillinger med utgangspunkt i sakprosaens historie, tradisjoner og egenart
- kan anvende kunnskapen om sjangrer, publikasjonsformer, formidlingsstrategier og litteratursosiologiske perspektiver på eget og andres sakprosaarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante problemstillinger på sakprosafeltet, både med henblikk på produksjonsoppgaver og forskning
- kan reflektere på avansert vis over etiske og metodiske sider ved eget og andres sakprosaarbeid
- kan kommunisere om metodiske, praktiske og etiske sider på sakprosafeltet
- kan selvstendig formidle faglig arbeid
Læringsutbytte
Emnet består av forelesninger, seminarer, pensumstudier, eget skrivearbeid og veiledning i grupper og individuelt.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, selvstudium, ekskursjoner, hverandrevurderinger, gruppearbeid og ulike fremføringer. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, og deler av tiden på universitetet vil bli benyttet til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene kan velge mellom to typer eksamensoppgaver. Begge er individuelle.
Enten
- En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av utvalgte sakprosaarbeider eller en analyse av litteratursosiologiske, etiske, kildekritiske eller andre metodiske aspekter ved sakprosa. Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Eller
- En praktisk semesteroppgave bestående av egenproduserte sakprosatekst med en tilhørende refleksjonsoppgave. Oppgaven skal være på 15-20 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge det innleverte arbeidet er studentens eget selvstendige arbeid, og reglene for kildehenvisning og etterprøvbarhet følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 stp. overlapp med VERN1110/VERD1110/VERNL1110