Programplaner og emneplaner - Student
VERB1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Anbefalte forkunnskaper
Prior to the course, the students are advised to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search and critical appraisal, see https://bokskapet.oslomet.no/courses/course-v1:BOKSKAPET+FELLES-1704+2/about
Forkunnskapskrav
The student must have been admitted to the study programme.
Læringsutbytte
Emnet gir innsikt i relevante temaer for ledere av samhandling i offentlig sektor. Samhandlingsledelse blir satt inn i en teoretisk og kontekstuell sammenheng. Studentene skal lære om de utfordringene iverksetting av offentlig politikk møter og se når det er nødvendig med ulike typer samarbeid for å realisere ønskede mål. De skal få innsikt i organisasjonsteoretiske begreper som spesialisering og koordinering, og se sammenhengen mellom koordineringsmekanismer og styringsform - herunder hierarki, nettverk og marked. Det blir lagt vekt på teorier om ledelse og styring i en samhandlingskontekst, der forskjellene mellom hierarkiske og mer likeverdige relasjoner mellom aktørene blir tydeliggjort.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen info
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None.
Vurdering og eksamen
Project examination, consisting of a group assignment with up to 5 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.
Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Resit exam: If the assignment is given the grade Fail, the group can submit a revised version once.
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer. Oppgaveskriving legges mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen tar utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring.
Vurderingsuttrykk
Pass/Fail. The same grade is given for all students in the Group.
Sensorordning
Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.
Emneoverlapp
Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 % av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.