EPN

VERA6110 Prosjektoppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Thesis
Studieprogram
Videreutdanning i ergoterapi innenfor allmennhelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ny kunnskap kan innebære endring av praksis. Å kunne anvende forskningskunnskap i beslutninger om intervensjoner og tjenesteutvikling er krav som rettes mot alle yrkesutøvere. I emnet vektlegges metoder for implementering av ny kunnskap og evaluering av praksis.

Problemstilling til prosjektoppgaven knyttes til et kvalitetsforbedrings-, utviklings- eller innovasjonsarbeid som er relatert til egen praksis og arbeidsplass. Prosjektoppgaven skal dokumentere kunnskaper og ferdigheter til å stille relevante og presise faglige spørsmål, effektivt kunne søke etter og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
  • har inngående kunnskap om kritisk vurdering av ulike typer vitenskapelige artikler
  • har inngående kunnskap om ulike forskningsdesign relatert til forskjellige typer spørsmål og problemstillinger
  • kan gjøre rede for kunnskapstranslasjon og metoder for å omgjøre forskningsbasert kunnskap til relevante tiltak for praksis
  • har inngående kunnskap om kvalitetsforbedrings-, utviklings- og innovasjonsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk analysere utfordringer for implementering av evidensbasert praksis
  • identifisere, iverksette og gjennomføre kvalitetssikrings-, endrings- og innovasjonsarbeid og dokumentere dette skriftlig og systematisk
  • formulere en presis problemstilling, gjøre systematiske søk i relevante databaser og kritisk vurdere innhentet kunnskap
  • arbeide systematisk og prosjektorientert med en problemstilling fra egen arbeidsplass under veiledning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapstradisjoner og informasjonskilder
  • kritisk reflektere over hvordan forskjellige typer kunnskap påvirker praksis
  • identifisere områder i egen praksis som krever kvalitetsforbedring
  • anvende sine kunnskaper på aktuelle områder for å gjennomføre relevante prosjekter
  • kritisk vurdere etiske spørsmål knyttet til prosjektoppgavens tema

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet kombineres fellessamlinger ved universitetet med nettbaserte samlinger, veiledet arbeid med prosjektoppgaven i gruppe og individuelt, studentsamarbeid og selvstudium. De vanligste arbeids- og undervisningsformene på samlingene vil være korte forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Utvikling av tema for prosjektoppgaven starter på den første fellessamlingen. Studentene velger om de vil arbeide individuelt eller to sammen. Prosjektoppgavene legges frem og drøftes på den andre fellessamlingen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på andre fellessamling på universitetet
  • Skriftlig prosjektskisse, inntil 1000 ord
  • Selvvalgt pensum tilknyttet prosjektoppgaven

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Prosjektoppgave, individuell eller i gruppe på to studenter, Omfang: Inntil 7000 ord for individuelle oppgaver og inntil 10 000 ord for gruppeoppgaver.

Tidspunkt: Slutten av 2. semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.