Studieinfo emne VERA6010 2020 HØST
VERA6010 Ergoterapeutisk intervensjon og tjenesteutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Intervention and Development of Services
- Studieprogram
-
Videreutdanning i ergoterapi innenfor allmennhelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ergoterapeutisk intervensjon omfatter fordypning i ergoterapispesifikk fagkunnskap og handlingskompetanse. Dette inkluderer teorier, metoder og vurderingsredskaper som begrunner yrkesutøvelsen på individnivå for å fremme aktivitet og deltagelse i eget hjem, boenhet, institusjon, nærmiljø og lokalsamfunn. Ergoterapeutens rolle, samarbeid med brukere og pårørende og deres deltagelse i beslutningsprosesser er temaer som inngår i emnet.
Tjenesteutvikling har fokus på helsepolitikk og organisatoriske forhold på systemnivå. Kunnskap om samfunnsforhold og velferdsstatens rammebetingelser med aktuelt lovverk trekkes inn for å belyse utfordringer og påvirkninger av ergoterapifaglig yrkesutøvelse og tjenesteutvikling. Utvikling av differensierte og kostnadseffektive tjenester og tilbud for å fremme ulike befolkningsgruppers muligheter og behov for aktivitet og deltakelse i hverdagslivet løftes frem.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ergoterapiteori, aktivitetsvitenskap og aktivitetsanalyse
- inngående kunnskap om komplekse intervensjoner inkludert omgivelsesrettede og kompenserende tiltak
- inngående kunnskap om utvikling, etablering og vedlikehold av samarbeidsrelasjoner med brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- inngående kunnskap om velferdssamfunnets utviklingstrekk, endringer, organisering, forvaltningssystemer, helsepolitiske føringer og lovverk som påvirker ergoterapiutøvelsen
- bred kunnskap om demografiske endringer, sosial ulikhet og multikulturalitet
- inngående kunnskap om planleggings og beslutningsprosesser, prioriteringer og innovasjon på systemnivå
Ferdigheter
Studenten kan
- iverksette tiltak for å fremme retten til og å møte behov for meningsfull aktivitet og deltakelse for ulike grupper
- anvende forskningslitteratur om intervensjoner og argumentere for retten til aktivitet og deltakelse i samfunns- og hverdagsperspektiv
- kritisk analysere kvaliteten på og bruken av relevante vurderingsredskaper
- kritisk analysere og begrunne ulike tilnærminger til brukermedvirkning og samproduksjon på individ- og systemnivå
- anvende kunnskap om folkehelse-, helsefremmende og forebyggende- og re-/habiliterende arbeid i utvikling av kvalitetsforbedrende og effektive tjenestetilbud
- kritisk analysere, iverksette og begrunne intervensjoner som ivaretar befolkningens rett til aktivitet og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsepolitiske føringer og aktuelt lovverk i utvikling av relevante og aktuelle tjenestetilbud
- har inngående kunnskap om samhandling og koordinering for å sikre sammenheng i komplisert og sammensatte tjenester
- kan kritisk reflektere over egen praksis og profesjonsbidrag i tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer i koordinering av tjenester
- kan begrunne, kritisk analysere og formidle etiske dilemmaer knyttets til innbyggernes rett til aktivitet og deltakelse
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet kombineres en fellessamling ved universitetet med nettbaserte samlinger, veiledet arbeid i gruppe og individuelt, studentsamarbeid og selvstudium. De vanligste arbeids- og undervisningsformene på samlingene vil være korte forelesninger, seminarer, gruppearbeid og studentdrevet undervisning. I tillegg skriver studentene oppgaver knyttet til ulike temaer. Oppgavene legges frem og diskuteres med medstudenter og faglærere på de nettbaserte samlingene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på første fellessamling på universitetet
- oppgave 1 «Aktivitet og deltakelse», individuell oppgave på ca. 2000 ord
- oppgave 2 «Vurderingsredskaper», individuell oppgave på ca.1000 ord
- oppgave 3 «Ergoterapi på systemnivå», individuell oppgave på ca. 2000 ord
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 35 minutter. Eksamen kan gjennomføres digitalt om ønskelig.
Tidspunkt: 2. semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Notater på én A4 side per arbeidsoppgave studenten har jobbet med underveis i emnet.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 %, mens to interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.