EPN-V2

VEPRAL40 Praksisstudier knyttet til bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Individual Professional Course in Connection with Written Research Project
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110, VERN2400/VERND2400/VERNL2400, VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERNLEG1/VERNLEGD1/VERNLEGL1

Godkjente arbeidskrav i: VERN2320/VERND2320/VERNL2320, VEPRA30/VEPRAD30/VEPRAL30, VERN3100/VERND3100/VERNL3100 og VERN3200/VERND3200/VERNL3200

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved praksisstedet
  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kjennskap til kunnskapsbaserte metoder som bidrar til å styrke brukerens livskvalitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere på ulike arenaer
  • kan utarbeide en prosjektskisse
  • kan utarbeide, igangsette og evaluere et kunnskapsbasert prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan foreslå og igangsette omsorgs- eller opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
  • kan kvalitetssikre vernepleiefaglig arbeid i tråd med etiske retningslinjer og relevant teori

Læringsutbytte

Emnene (VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40 og VERN3900/VERND3900/VERNL3900) går på heltid over 18 uker, hvorav to uker kan utgjøre undervisning i forbindelse med praksisstudiet.

Praksisstudiene gjennomføres på et godkjent tjenestested, og studentene må formulere egne læringsmål for perioden, samt overholde de generelle krav for praksisstudier som skolen har utarbeidet. VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40 utgjør 8 uker på heltid. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt i henhold til valgt fordypningsområde

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Delta i undervisning knyttet til valgt fordypningstema (80 prosent).
  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Utarbeide egne læringsutbyttebeskrivelser for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
  • Innlevering av praksisdokumenter.

Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføre på nytt:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Utarbeide egne læringsutbyttebeskrivelser for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
  • Innlevering av praksisdokumenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle

Vurdering og eksamen

Vurdering av praksis

Hjelpemidler ved eksamen

Faglærer etter innstilling fra praksislærer

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Emnet tar opp ulike forskningstradisjoner, teorier og metodologiske tilnærminger til empiriske studier i tilknytning til praksis i sosialt arbeid: aksjonsforskning, evaluering, deltakerorientert forskning, samarbeidsforskning og praktikerbasert forskning. Emnet omfatter det vitenskapsteoretiske og teoretiske grunnlaget for praksisbasert forskning og aksjonsforskning. Noen sentrale spørsmål er: Hva er forholdet mellom erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap? Hvilke muligheter til utvikling av kunnskap og forståelse finnes innenfor ulike forskningstradisjoner i praksisbasert forskning og aksjonsforskning? Hvilke roller har forskere og andre aktører (brukere og ansatte) innenfor ulike tilnærminger i praksisbasert forskning og aksjonsforskning? Hvordan er forholdet mellom nærhet og distanse når sosialarbeidere er forskere i egen kultur/fagfelt?