EPN

VEPRAD20 Ferdighets- og atferdslæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Proficiency and Behaviour Training
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteyting og ivareta brukermedvirkning. Studentene skal delta aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av omsorgs-, opplærings- og endringsarbeid. Emnet går på heltid i 9 uker.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Bestått følgende emner: VERN1400/VERND1400 og VEPRA10/VEPRAD10

Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110 og VERN2400/VERND2400

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
  • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
  • kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
  • kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
  • kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
  • har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet
  • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
  • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
  • kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
  • deltakelse på undervisning og seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis
  • innlevering av praksisdokumenter
  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
  • innlevering av praksisdokumenter
  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen, individuell

Mappekrav:

Del 101 Vurdering av praksis. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ved ny og utsatt eksamen: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Del 101: Faglærer etter innstilling fra praksislærer Del 102: En sensor