Studieinfo emne VEPRAD10 2019 HØST
VEPRAD10 Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arranging Good Living Conditions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, brukermedvirkning, samt å tilrettelegge eller delta i et omsorgs og/eller opplæringstiltak i samarbeid med en bruker. Emnet går på heltid i 6 uker.
Forkunnskapskrav
Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN 1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
-
har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
-
har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
-
har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
-
har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
-
har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
-
har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon
Ferdigheter
Studenten
-
kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
-
kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
-
kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
-
kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
-
deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
-
kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
-
deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
-
viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
-
deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
-
deltakelse på undervisning og seminar på skolen før praksis og underveis
-
innlevering av praksisdokumenter
-
vurdert i henhold til skikkethetskriterier
Blir praksisperioden vurdert til «ikke bestått» må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
-
deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
-
innlevering av praksisdokumenter
-
vurdert i henhold til skikkethetskriterier
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen, individuell
Mappekrav: Del 101 Vurdering av praksis Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ny og utsatt: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Del 101 Faglærere etter innstilling fra praksislærer Del 102 En sensor