EPN

VEPRAD10 Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Arranging Good Living Conditions
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, brukermedvirkning, samt å tilrettelegge eller delta i et omsorgs og/eller opplæringstiltak i samarbeid med en bruker. Emnet går på heltid i 6 uker.

Forkunnskapskrav

Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN 1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet

  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet

  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester

  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern

  • har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov

  • har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen

  • kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas

  • kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten

  • kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer

  • deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet

  • kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket

  • deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.

  • viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse

  • deltakelse på undervisning og seminar på skolen før praksis og underveis

  • innlevering av praksisdokumenter

  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

Blir praksisperioden vurdert til «ikke bestått» må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse

  • innlevering av praksisdokumenter

  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen, individuell

Mappekrav: Del 101 Vurdering av praksis Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ny og utsatt: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Del 101 Faglærere etter innstilling fra praksislærer Del 102 En sensor