EPN-V2

VEPRA6200 Profesjonsveiledning - prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional guidance – process guidance for quality development in vocational education and vocational teacher educatio
Studieprogram
Veilederutdanning for praksislærere i yrkesutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Praksislæreren skal være en ressurs for kvalitetsutvikling i praksisskoler / lærerutdanningsskoler, opplæringsbedrifter og lærerutdanningsinstitusjon. Emne to handler derfor om fordypning i teori om profesjonsveiledning, og om å veilede kolleger i forhold til kvalitetsutvikling i fag- og yrkesopplæring og i yrkesfaglærerutdanning. Søkelyset blir rettet mot å legge til rette for lærende møter og utvikling av arbeidsplassen som en lærende organisasjon. Forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til veiledning og utvikling i egen organisasjon blir vektlagt. FoU-samarbeid med bedrifter og lærerutdanningsinstitusjon er også et sentralt tema.

Forkunnskapskrav

This course introduces students to the concept and complexity of experience. Experience is understood as a series of complex interactions between humans and their technological, social, and natural environments, which users interpret into general impressions. The course addresses this complexity by introducing multifaceted approaches to designing for the experience of products and/or services.

Students will be invited to explore practical design concepts concerning socio-cultural contexts, technological interface interactions, and the phenomenology of experience, as well as employing theoretical approaches to engaging users. These explorations will include applied experiments and design iterations through testing and scenario building. To create more meaningful experiences, issues of user motivation, mastery, and well-being will take central focus in revisions and discussions.

Læringsutbytte

Admission to the Masters program

Innhold

Two internal. External examiner is used periodically.

Arbeids- og undervisningsformer

On successful completion of this course the students are expected to have these learning outcomes acquired:

Knowledge:

The candidate can

  • discuss and describe user experience using phenomenological, cognitive and behavioral theoretical concepts
  • choose relevant methods for exploration of design for experience

Skills:

The candidate can:

  • organize and plan design process using phenomenological, cognitive and behavioral theoretical concepts
  • implement experiments, user testing and probing in lab conditions and in the field
  • design product features and service components considering experience as a key factor
  • critically assess their designs, product features, service components and implications of the design intervention for the experience

General competence:

The candidate can:

  • critically assess wider societal perspective about the effect of experience of products and services
  • practice evaluation of ethical issues and cultural relevance when conceptualizing and developing design for experience

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The most important teaching and learning methods for this course are workshops, lectures, group work, studio courses and tutoring.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen: Studentene skal, individuelt, samarbeide med aktuelle deltakere om å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt relatert til veiledning. Dokumentasjonen skal knyttes til relevant pensumlitteratur. Arbeidet kan ta utgangspunkt i og bygge videre på oppgavene som blir utført i arbeidskravene. Prosjekteksamen kan utføres i samarbeid med kolleger på skolen, instruktører i bedrift eller kolleger på lærerutdanningsinstitusjonen, men studenten) skal ha ansvaret for dokumentasjonen. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved evt stryk på prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen til første ny og utsatt eksamen. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:

  • design process documentation. Various medias if possible. Students can choose to work in groups. Maximum 3 students per group.

The examination result can be appealed.

Vurderingsuttrykk

No restrictions.

Sensorordning

Grade scale A-F.