Programplaner og emneplaner - Student
VEPRA6200 Profesjonsveiledning - prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional guidance – process guidance for quality development in vocational education and vocational teacher educatio
- Studieprogram
-
Veilederutdanning for praksislærere i yrkesutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
- kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
- involvere elever/lærlinger i opplæringen
- bevisstgjøre elevene på bærekraftutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
- gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft
Generell kompetanseStudenten kan
- videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket med fokus på kvalitet og bærekraft i egen undervisning. Dette skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen, i form av en digital presentasjon på 5-10 minutter.
- Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en individuell logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el.
- Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i grupper med inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres skriftlig med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner og elevvurderinger. Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler tillatt
Innhold
- Kunnskapsteoretiske perspektiver på profesjonsveiledning og veiledningsmodeller
- Organisasjon, organisasjonslæring og veiledning i skole og bedrift
- Samarbeid mellom skole, bedrift og yrkesfaglærerutdanning
- Kollegaveiledning
- Lærende møter, dialogsamlinger o.l. som hensiktsmessige redskaper for både individuell læring og organisasjonslæring
- Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning
- Vitenskapsteori og metode relatert til forskning i yrkesfaglærerutdanning / lærerutdanning og veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått/ikke bestått
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- eget yrkes rolle, bidrag og påvirkning på omgivelsene i verdikjeden, relatert til andre yrker og bærekraftig utvikling i bransjen
- sammenheng mellom lokalt miljø og globale miljø- og klimautfordringer knyttet til eget yrke og undervisning
- utvikling av yrkesutøvelse i eget fagområdet i et bærekraftperspektiv
- bærekraftdidaktikk
- videreutvikling av egen undervisningspraksis, basert på etiske aspekter, mangfold og kjønn, analyse av læreplaner og kunnskapsutviklingen i studiet
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen: Studentene skal, individuelt, samarbeide med aktuelle deltakere om å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt relatert til veiledning. Dokumentasjonen skal knyttes til relevant pensumlitteratur. Arbeidet kan ta utgangspunkt i og bygge videre på oppgavene som blir utført i arbeidskravene. Prosjekteksamen kan utføres i samarbeid med kolleger på skolen, instruktører i bedrift eller kolleger på lærerutdanningsinstitusjonen, men studenten) skal ha ansvaret for dokumentasjonen. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved evt stryk på prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen til første ny og utsatt eksamen. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til gradert karakter A-F.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.