EPN-V2

VEPRA6100 Profesjonskvalifisering - veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional qualification - guidance of students and newly qualified teachers in vocational education
Studieprogram
Veilederutdanning for praksislærere i yrkesutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Del 1: Læreplan føreropplæring klasse B og Samferdselsdepartementet: Vegtrafikklovgivningen 2014 .

Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillatt.

Forkunnskapskrav

Del 1: Gradert skala A-F

Del 2: Bestått/Ikke bestått

Del 3. Bestått/Ikke bestått

Alle tre deler må bestås og karakteren på del 1 er den som blir tellende som samlet karakter og som synliggjøres på vitnemålet.

Læringsutbytte

Del 1: Det benyttes to interne sensorer

Del 2: Det benyttes en intern eller en ekstern sensor

Del 3: Det benyttes en intern eller en ekstern sensor

I alle tre eksamensdeler vurderer tilsynssensor eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Innhold

  • Profesjonsforskning, profesjonsteori og praksislærerens betydning i profesjonell læring ogutvikling
  • Profesjonens kunnskapsbase og profesjonsetikk
  • Analyse av læreplaner, praksisplaner og kompetansekrav i yrkesfaglærerutdanningen
  • Analyse av læreplaner og krav til yrkeskompetanse i yrkesutdanningen
  • Praksislærerrollen i yrkesfaglig utdanning
  • Veiledning, kommunikasjon og relasjonsbygging
  • Yrkesdidaktisk analyse som grunnlag for veiledningssamtalen
  • Lærende møter som ledd i organisasjonslæring
  • Samarbeid mellom yrkesfaglærere og fellesfaglærere
  • Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet inneholder følgende temaer:

  • trafikkpedagogikk og -didaktikk
  • teknologi og samfunn
  • juss
  • presis kjøreteknikk
  • trafikkteori

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:

Arbeidskrav 1

Dette arbeidskravet består av to deler:

  1. Veiledningsoppgave 1 - dokumentasjon på 400 ord

Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk veiledningsoppgave individuelt og dokumentere denne. Dokumentasjonen skal inneholde teoretiske begrunnelser og refleksjoner knyttet til oppgaven

  1. Presentasjon av veiledningsoppgaven i grupper med tilbakemelding fra medstudenter / medstudentvurdering. Omfang per gruppe: 20 min + 10 min. tilbakemelding og diskusjon

Plan for presentasjonene med tilbakemeldinger i responsgrupper settes opp av faglig ansvarlig.

Arbeidskrav 2

Dette arbeidskravet består av to deler:

  1. Veiledningsoppgave 2 - dokumentasjon på 400 ord

Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk veiledningsoppgave individuelt og dokumentere denne. Arbeidskrav 1 og 2 skal ses i sammenheng, der tilbakemeldinger og vurderinger fra den første veiledningen skal være utgangspunkt for gjennomføringen av andre veiledning. Dokumentasjonen skal inneholde teoretiske begrunnelser og refleksjoner knyttet til oppgaven

  1. Presentasjon av veiledningsoppgaven i grupper med tilbakemelding fra medstudenter / medstudentvurdering. Omfang per gruppe: 20 min + 10 min. tilbakemelding og diskusjon

Plan for presentasjonene med tilbakemeldinger i responsgrupper settes opp av faglig ansvarlig.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Obligatorisk tilstedeværelse

Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig

Vurdering og eksamen

Semesteroppgave: Studentene skal i gruppe på 2-3 studenter dokumentere et gjennomført, utviklingsorientert veiledningsforløp. Dokumentasjonen skal inneholde konkrete beskrivelser av veiledningssituasjonen(e), tilbakemeldinger fra de(n) som blir veiledet samt veilederstudentens refleksjoner. De praktiske veiledningsforløpene som er gjennomført i forbindelse med arbeidskravene kan benyttes som grunnlag for eksamen. Det skal legges vekt på å få fram utvikling i veiledningsprosessen og på å videreutvikle teoretiske begrunnelser, analyser og kritisk refleksjon i dokumentasjonen av veiledningsprosessen (veiledningsoppgave 1 og 2) som helhet. Omfang: 5000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

  • Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan oppgaven bearbeides, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.