Studieinfo emne VEPRA6100 2022 HØST
VEPRA6100 Profesjonskvalifisering – veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional qualification - guidance of students and newly qualified teachers in vocational education
- Studieprogram
-
Veilederutdanning for praksislærere i yrkesutdanning
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksisveilederen har en sentral rolle når det gjelder yrkesfaglærerstudentens og den nyutdannede yrkesfaglærerens utvikling av helhetlig profesjonskompetanse. Dette emnet handler om temaer som gjelder yrkesfaglærerens samfunns- og profesjonsmandat og kvalifikasjonsbehov, som det er viktig at praksislærere har dyp innsikt i. Videre handler det om hvordan veiledning, yrkesdidaktisk analyse, lærende møter og organisasjonslæring kan benyttes for å bistå yrkesfaglærerstudenter og nyutdannede lærere i deres kompetanseutvikling.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har innsikt i sentrale yrkespedagogiske perspektiver, styringsdokumenter og forskning
har forskningsbasert kunnskap om utdanning av lærere i fag- og yrkesopplæring og om praksislærerens oppgaver og betydning i yrkesfaglærerutdanningen.
har dyp innsikt i oppgaver og kvalifikasjonsbehov hos lærere i fag- og yrkesopplæring og i etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som yrkesfaglærer.
har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på
praksislærerrollen
har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
har kunnskap om veiledning som ledd i utvikling av skolen og bedriften som en lærende organisasjon.
har spesialisert kunnskap om læreplaner, pedagogiske utfordringer og aktuelle undervisningsfag i yrkesutdanningen innen sitt program
Ferdigheter
Studenten
kan stimulere lærerstudenter og kolleger i skole og opplæringsbedrift til å reflektere over og begrunne sin praksis ut fra relevante etiske, faglige og pedagogiske begreper og perspektiver.
kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å planlegge, gjennomføre, analysere og kritisk reflektere over profesjonsveiledning i utdanning og yrke.
kan anvende veiledning i yrkespedagogiske, yrkesdidaktiske og yrkesfaglige lærings- og utviklingsprosesser.
Generell kompetanse
Studenten
kan analysere relevant profesjonsforskning, nyere profesjonsteori og forskningsetiske
problemstillinger innen veiledningsfeltet i yrkesutdanning
kan veilede studenter i forhold til praktiske yrkespedagogiske problemstillinger og forskningsbasert utviklingsarbeid
Innhold
Profesjonsforskning, profesjonsteori og praksislærerens betydning i profesjonell læring ogutvikling
Profesjonens kunnskapsbase og profesjonsetikk
Analyse av læreplaner, praksisplaner og kompetansekrav i yrkesfaglærerutdanningen
Analyse av læreplaner og krav til yrkeskompetanse i yrkesutdanningen
Praksislærerrollen i yrkesfaglig utdanning
Veiledning, kommunikasjon og relasjonsbygging
Yrkesdidaktisk analyse som grunnlag for veiledningssamtalen
Lærende møter som ledd i organisasjonslæring
Samarbeid mellom yrkesfaglærere og fellesfaglærere
Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet skal preges av deltakende og varierte arbeidsmåter og gi studentene et erfaringsgrunnlag for å utføre veiledningsoppgaver til beste for de som får veiledning. Noen sentrale arbeidsmåter er:
Innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
Arbeid i grupper
Bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
Praktiske veiledningsøvelser og veiledningsoppgaver i studentgrupper og på egen arbeidsplass
Avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Dette arbeidskravet består av to deler:
Veiledningsoppgave 1 - dokumentasjon på 400 ord
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk veiledningsoppgave individuelt og dokumentere denne. Dokumentasjonen skal inneholde teoretiske begrunnelser og refleksjoner knyttet til oppgaven
Presentasjon av veiledningsoppgaven i grupper med tilbakemelding fra medstudenter / medstudentvurdering. Omfang per gruppe: 20 min + 10 min. tilbakemelding og diskusjon
Plan for presentasjonene med tilbakemeldinger i responsgrupper settes opp av faglig ansvarlig.
Arbeidskrav 2
Dette arbeidskravet består av to deler:
Veiledningsoppgave 2 - dokumentasjon på 400 ord
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk veiledningsoppgave individuelt og dokumentere denne. Arbeidskrav 1 og 2 skal ses i sammenheng, der tilbakemeldinger og vurderinger fra den første veiledningen skal være utgangspunkt for gjennomføringen av andre veiledning. Dokumentasjonen skal inneholde teoretiske begrunnelser og refleksjoner knyttet til oppgaven
Presentasjon av veiledningsoppgaven i grupper med tilbakemelding fra medstudenter / medstudentvurdering. Omfang per gruppe: 20 min + 10 min. tilbakemelding og diskusjon
Plan for presentasjonene med tilbakemeldinger i responsgrupper settes opp av faglig ansvarlig.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Obligatorisk tilstedeværelse
Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig
Vurdering og eksamen
Semesteroppgave: Studentene skal i gruppe på 2-3 studenter dokumentere et gjennomført, utviklingsorientert veiledningsforløp. Dokumentasjonen skal inneholde konkrete beskrivelser av veiledningssituasjonen(e), tilbakemeldinger fra de(n) som blir veiledet samt veilederstudentens refleksjoner. De praktiske veiledningsforløpene som er gjennomført i forbindelse med arbeidskravene kan benyttes som grunnlag for eksamen. Det skal legges vekt på å få fram utvikling i veiledningsprosessen og på å videreutvikle teoretiske begrunnelser, analyser og kritisk refleksjon i dokumentasjonen av veiledningsprosessen (veiledningsoppgave 1 og 2) som helhet. Omfang: 5000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan oppgaven bearbeides, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.