EPN

VEPRA40 Praksisstudier knyttet til bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Individual Professional Course in Connection with Written Research Project
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet kan studentene velge et relevant fordypningsområde som universitetet tilbyr. Alternativt kan studentene selv foreslå aktuelt fordypningsområde. Studentene skal samarbeide med praksissted og tjenestemottaker(e) om aktuelle problemstillinger som de skal jobbe selvstendig med i praksisperioden. Læringsutbytte for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40 skal knyttes til bacheloroppgaven (VERN3900/VERND3900/VERNL3900).

Emnet går på heltid over ni uker.

Forkunnskapskrav

Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110, VERN2400/VERND2400/VERNL2400, VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERNLEG1/VERNLEGD1/VERNLEGL1

Godkjente arbeidskrav i: VERN2320/VERND2320/VERNL2320, VEPRA30/VEPRAD30/VEPRAL30, VERN3100/VERND3100/VERNL3100 og VERN3200/VERND3200/VERNL3200

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved praksisstedet
  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kjennskap til kunnskapsbaserte metoder som bidrar til å styrke brukerens livskvalitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere på ulike arenaer
  • kan utarbeide en prosjektskisse
  • kan utarbeide, igangsette og evaluere et kunnskapsbasert prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan foreslå og igangsette omsorgs- eller opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
  • kan kvalitetssikre vernepleiefaglig arbeid i tråd med etiske retningslinjer og relevant teori

Arbeids- og undervisningsformer

Emnene (VEPRA40/VEPRAD40 og VERN3900/VERND3900) går på heltid over 18 uker, hvorav to uker kan utgjøre undervisning i forbindelse med praksisstudiet.

Praksisstudiene gjennomføres på et godkjent tjenestested, og studentene må formulere egne læringsmål for perioden, samt overholde de generelle krav for praksisstudier som skolen har utarbeidet. VEPRA40/VEPRAD40 utgjør 8 uker på heltid. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt i henhold til valgt fordypningsområde

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Delta i undervisning knyttet til valgt fordypningstema (80 prosent).
  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Utarbeide egne læringsutbyttebeskrivelser for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
  • Innlevering av praksisdokumenter.

Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføre på nytt:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Utarbeide egne læringsutbyttebeskrivelser for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
  • Innlevering av praksisdokumenter.

Vurdering og eksamen

Vurdering av praksis

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Faglærer etter innstilling fra praksislærer