EPN-V2

VEPRA30 Grunnleggende pleie og omsorg Emneplan

Engelsk emnenavn
Care and Nursing
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Programplan
  • Innledning

    I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere forordnede legemidler, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov hos eldre og kronisk syke. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid. Emnet går på heltid over 6 uker.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått følgende emner: VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400

    Godkjente arbeidskrav i: VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERN2320/VERND2320/VERNL2320 og VERNLEG1/VERNDLEG1/VERNLLEG1

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell
    • kan anvende kunnskap om aktuelle sykdommer og behandlingsformer for å observere og pleie eldre og syke i ulike livsfaser
    • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid
    • har god kunnskap om habilitering og rehabilitering
    • har god kunnskap om basale smitteregimer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre grunnleggende stell og pleie
    • kan delta i miljøterapeutiske tiltak for å øke pasient/brukers egenmestring og trivsel
    • har praktisk erfaring i habilitering og rehabilitering av mennesker med ulike sykdommer/diagnoser
    • kan utføre sykepleieprosedyrer i henhold til gitt prosedyreliste
    • kan anvende hygieniske prinsipper i ulike situasjoner
    • kan administrere forordnede legemidler
    • kan utføre livreddende førstehjelp
    • kan anvende ergonomiske prinsipper

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter
    • har helhetlig forståelse for personer med ulike pleie- og omsorgsbehov
    • kan planlegge og administrere eget arbeid
    • kan reflektere og vurdere egne praktiske handlinger
    • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
    • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
    • Deltakelse på undervisning/seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
    • Innlevering av praksisdokumenter.
    • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

    Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

    • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
    • Innlevering av praksisdokumenter.
    • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen, individuell.

    Mappekrav:

    • Del 101 Vurdering av praksis.
    • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

    Ved ny og utsatt eksamen:

    • Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
    • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått

  • Sensorordning

    Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.

    Del 102 En sensor.