EPN

VEPRA30 Grunnleggende pleie og omsorg Emneplan

Engelsk emnenavn
Care and Nursing
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere forordnede legemidler, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov hos eldre og kronisk syke. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid. Emnet går på heltid over 6 uker.

Forkunnskapskrav

Bestått følgende emner: VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400

Godkjente arbeidskrav i: VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20,  VERN2320/VERND2320/VERNL2320 og VERNLEG1/VERNDLEG1/VERNLLEG1

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell
  • kan anvende kunnskap om aktuelle sykdommer og behandlingsformer for å observere og pleie eldre og syke i ulike livsfaser
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid
  • har god kunnskap om habilitering og rehabilitering
  • har god kunnskap om basale smitteregimer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre grunnleggende stell og pleie
  • kan delta i miljøterapeutiske tiltak for å øke pasient/brukers egenmestring og trivsel
  • har praktisk erfaring i habilitering og rehabilitering av mennesker med ulike sykdommer/diagnoser
  • kan utføre sykepleieprosedyrer i henhold til gitt prosedyreliste
  • kan anvende hygieniske prinsipper i ulike situasjoner
  • kan administrere forordnede legemidler
  • kan utføre livreddende førstehjelp
  • kan anvende ergonomiske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter
  • har helhetlig forståelse for personer med ulike pleie- og omsorgsbehov
  • kan planlegge og administrere eget arbeid
  • kan reflektere og vurdere egne praktiske handlinger
  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
  • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Deltakelse på undervisning/seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
  • Innlevering av praksisdokumenter.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Innlevering av praksisdokumenter.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen, individuell.

Mappekrav:

  • Del 101 Vurdering av praksis.
  • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ved ny og utsatt eksamen:

  • Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
  • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.

Del 102 En sensor.