EPN-V2

VEPRA20 Ferdighets- og atferdslæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Proficiency and Behaviour Training
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteyting og ivareta brukermedvirkning. Studentene skal delta aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av omsorgs-, opplærings- og endringsarbeid. Emnet går på heltid i 9 uker.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått følgende emner: VERN1400/VERND1400/VERNL1400 og VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10

    Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
    • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
    • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
    • har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
    • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
    • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
    • kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
    • kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
    • kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
    • kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
    • har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet
    • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
    • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
    • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
    • kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
    • deltakelse på undervisning og seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis
    • innlevering av praksisdokumenter
    • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

    Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

    • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
    • innlevering av praksisdokumenter
    • vurdert i henhold til skikkethetskriterier
  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen, individuell

    Mappekrav: Del 101 Vurdering av praksis Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

    Ved ny og utsatt eksamen: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått

  • Sensorordning

    Del 101: Faglærer etter innstilling fra praksislærer Del 102: En sensor