Programplaner og emneplaner - Student
VEPRA20 Ferdighets- og atferdslæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Proficiency and Behaviour Training
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleieBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig empirisk forsknings- eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. To studenter kan skrive masteroppgaven sammen om felles tematikk. Innenfor et tema kan det utformes ulike problemstillinger, og temaet kan belyses ut fra ulike teoretiske og metodiske innfallsvinkler. Dersom to studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.
Utarbeidelse av prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven, starter og går parallelt med metodeemner i vårsemesteret før selve masteremnet begynner i høstsemesteret.
Forkunnskapskrav
Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VERNL1500.
Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem
Ferdigheter
Studenten
- kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
- kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
- kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
- kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
- har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
- kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
- kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap om sykepleie som fag og vitenskap og kan analysere klinisk faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere relevante teorier og kliniske problemstillinger for å initiere et forsknings- eller utviklingsprosjekt
- kan anvende relevante metoder for forsknings- eller utviklingsarbeid i eget arbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse:
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forsknings- eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
- kan utvikle pasientomsorgen gjennom å implementere forskning og utøve fagutvikling
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3 masterseminarer med fremlegg og 20 timer veiledning.
Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra lærere er en viktig del av seminarene. Prosjektplanen har et omfang på 3000 ord (+/- 10%) og godkjennes av veileder.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Tre muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminarer
Dersom et fremlegg ikke er godkjent, må endret versjon presenteres for faglærer.
Hjelpemidler ved eksamen
Fra kull 2017 og framover
Skriftlig masteroppgave utført individuelt eller to studenter sammen. Masteroppgaven kan skrives som en monografi eller artikkel/-ler med tematisk fordypning.
Omfang: Monografi:
Når to skriver sammen: 35000 ord (+ 25%). Når en skriver alene: 35000 ord (+/- 10 %).
Omfang: Artikkel/-ler (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift) og tematisk fordypning:
Når to skriver sammen: 7000 ord (+ 25%). Når en skriver alene: 7000 ord (+/- 10 %).
Oppgaven skal følge «Retningslinjer for arbeid med masteroppgave i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling». Studenten har tilbud om 20 timer veiledning. Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.
Selvvalgt litteratur som legges opp i tilknytting til masteroppgaven, skal bestå av ca. 4000 sider, og skal ha relevans for problemstillingen og metoden(e) som er anvendt i masteroppgaven.
I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når to studenter skriver sammen .
For kull 2016 som er i sitt andre år på masteroppgaven er dette gjeldene:
Skriftlig masteroppgave utført individuelt. Masteroppgaven kan skrives som en monografi eller artikkel med sammenbinding (kappe).
Omfang monografi: 35000 ord (+/- 20%). Monografien skal følge Monografien skal følge «Retningslinjer for arbeid med masteroppgave i klinisk sykepleievitenskap».
Omfang: Artikkel (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift) og sammenbinding (kappe): 7000 ord (+/- 10%).
Studenten har tilbud om 20 timer veiledning.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F.