Programplaner og emneplaner - Student
VEPRA20 Proficiency and Behaviour Training Course description
- Course name in Norwegian
- Ferdighets- og atferdslæring
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
-
Introduction
en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Required preliminary courses
Emnet bygger på emnene DATA1200 (klientsideprogrammering) og DAPE/ITPE1400 Programmering (Java programmering) eller tilsvarende til disse. Det er en fordel om studenter behersker (eller har tatt på forhånd) emnene DATS/ITPE1600 Programutvikling og ADTE/ITPE1700 Webprogrammering (tjenersideprogrammering) eller tilsvarende.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem
Ferdigheter
Studenten
- kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
- kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
- kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
- kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
- har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet.
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
- kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
- kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell
-
Teaching and learning methods
Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Deltakelse på undervisning og seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
-
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Mappeeksamen, individuell.
Mappekrav:
- Del 101 - Vurdering av praksis.
- Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ny og utsatt:
- Del 101 - Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
- Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Sensorordning:
- Del 101 - Faglærer etter innstilling fra praksislærer.
- Del 102 - En sensor.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Alle.