EPN-V2

VEPRA10 Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Arranging Good Living Conditions
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, brukermedvirkning, samt å tilrettelegge eller delta i et omsorgs og/eller opplæringstiltak i samarbeid med en bruker. Emnet går på heltid i seks uker.

Forkunnskapskrav

Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN 1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
  • har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
  • kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
  • kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
  • kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
  • deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
  • kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
  • deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
  • viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Deltakelse på undervisning og seminar på skolen før praksis og underveis.
  • Innlevering av praksisdokumenter.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

Blir praksisperioden vurdert til «ikke bestått» må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Innlevering av praksisdokumenter.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Mappeeksamen, individuell.

Mappekrav:

  • Del 101 - Vurdering av praksis.
  • Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ny og utsatt:

  • Del 101 - Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
  • Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Sensorordning:

  • Del 101 - Faglærere etter innstilling fra praksislærer.
  • Del 102 - En sensor.

Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle