EPN-V2

VEKU6100 Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality improvement in practice in Epilepsy care
Studieprogram
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og endringsarbeid. Gjennom hele semesteret arbeider du med et epilepsirelatert forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse. Du får erfaring med systematisk bruk av metoder og verktøy i forbedringsprosesser som innebefatter både praktisk og teoretisk forankring, datainnsamling, analyse og diskusjon. Emnet gir trening i samarbeid, skriftlig og muntlig formidling og avsluttes med innlevering av en prosjektrapport. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.

Forkunnskapskrav

Godkjente arbeidskrav i VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan:

  • gjøre rede for begrepene kvalitet, pasientsikkerhet og kunnskapsbasert praksis
  • anvende og redegjøre for kunnskapssenterets modell for kvalitetsforbedring i eget prosjektarbeid
  • diskutere betydningen av brukerinvolvering i kvalitetsarbeid
  • beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • gjennomføre informasjonsinnhenting i eget prosjektarbeid samt anvende og kritisk vurdere relevante kilder
  • utarbeide en prosjektplan som konkretiserer problemstilling innen et epilepsifaglig tema, med mål, rammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
  • anvende ulike verktøy og metoder for kartlegging, analyse, gjennomføring og evaluering i eget forbedringsarbeid
  • sikre gjensidig samarbeid med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
  • dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre et praktisk forbedringsarbeid i tråd med etiske retningslinjer
  • diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.

Prosjektarbeid:

I dette emnet skal studentene gjennomføre og dokumentere et kvalitetsforbedringsarbeid i praksis under veiledning. Arbeidet organiseres som et prosjekt og pågår hele semesteret, og avsluttes med innlevering av prosjekteksamen.

Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektarbeidet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Prosjektplan
  • Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
  • Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar
  • Deltakelse på minimum 2 veiledninger

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige.

Vurderingsuttrykk

Bestått- Ikke bestått.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer (en av dem er veileder på prosjekteksamen).

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.