EPN-V2

VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning Emneplan

Engelsk emnenavn
Epilsepsy and Health supervision
Studieprogram
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får du innsikt i hvordan det er å leve med epilepsi, og kompetanse i hvordan du kan bidra til økt mestring og livskvalitet. Observasjon, vurdering, praktisk håndtering og forebygging av anfall vektlegges. Helseveiledning har en sentral plass i emnet, noe som kan være avgjørende for å fremme mestring.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan beskrive årsaker til epilepsi, hovedtrekk i anfallsklassifisering og de mest vanlige syndromer der epilepsi inngår
  • kan beskrive bivirkninger og interaksjoner ved de vanligste antiepileptika
  • kan drøfte ringvirkninger ved epilepsi, og hvordan helsepersonell kan bidra til å understøtte pasient/brukers og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • kan redegjøre for relevante lover og forskrifter og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer har betydning for tjenestetilbudet

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan anvende kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning om epilepsi for kollegaer og samarbeidspartnere
  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningsferdigheter i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan identifisere ressurser og utvikle målrettede tiltak for å forbedre funksjonsnivå, aktiv deltakelse og livskvalitet

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan utveksle synspunkter med andre over betydningen av sosiale relasjoner, nettverksbygging og rollen som pårørende i et flerkulturelt samfunn
  • kan diskutere sammenhengen mellom helseveiledning og mestringsopplevelse og identifisere etiske utfordringer i samhandlingen
  • kan planlegge og gjennomføre helseveiledning også ut ifra kjennskap om minoritetsgrupper og flerkulturelle perspektiver

Arbeids- og undervisningsformer

Det gjennomføres webinarer der progresjonen i læringen vektlegges. Forberedelser med bruk av digitale læringsressurser, presentasjoner i webinarer og etterarbeid benyttes. Det skal leveres oppgaver knyttet til sentrale temaer for emnet. Du får tilbakemelding på oppgaver og presentasjoner, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige oppgaver og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på minst tre obligatoriske webinar
  • Refleksjonsnotat etter første webinar, 400 ord (+/- 10 %)
  • Gruppeoppgave (3-4 studenter). Kritisk vurdering av en forskningsartikkel etter gitte vurderingskriterier. Notat der gruppens drøftinger og refleksjoner inngår, 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webinar med medstudentrespons etter gitte kritererier
  • Individuell oppgave: Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg etter gitte vurderingskriterier. Gjennomføres i webinar med respons fra medstudenter og lærer. Etterarbeid består av reflesjonsnotat med utgangspunkt i egen læring,1500 ord (+/- 10 %).

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 2 dager. Omfang: maksimalt 2000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.